luni, iulie 1, 2024

Revizuirea Constituției – singura șansă pentru resetarea clasei politice

Startul pentru alegerile locale este foarte aproape, iar sondajele de opinie înregistrează cote extrem de negative în ceea ce privește încrederea românilor în partidele politice. Conform studiului realizat de IRES, mai mult de 9 din 10 respondenţi declară că au puţină şi foarte puţină încredere în partidele din România, iar trei sferturi dintre participanţii la studiu au păreri depreciative cu privire la acestea.

Deși electoratul a transmis numeroase semnale de alarmă, reforma celor două partide care domină scena politică este departe de a fi un deziderat realizat. Speranța generată de alegerile prezidențiale din noiembrie 2014 și emoția produsă de dureroasa tragedie de la Colectiv au fost irosite. Resetarea scenei politice, așteptată de un procent semnificativ din electorat, se amână, teoretic,  pe termen nedefinit.

PNL și PSD sunt conduse în continuare la vârf de aceleași figuri obosite și irelevante, incapabile să depășească un anumit prag al încrederii în sondaje, criteriile de integritate au fost puse în vitrină doar pentru a mai păcăli câțiva votanți, iar oferta de candidați reflectă foarte bine incapacitatea celor două partide de a înțelege așteptările electoratului.

Deschiderea reală pentru înnoirea clasei politice există. 41% dintre respondenţi declară că sunt dispuşi să voteze partide noi, însă timpul scurt, complicitățile între vechile formațiuni politice, o piață media extrem de partizană, fragilitatea noilor proiecte sau micile orgolii, caracteristice personajelor mai puțin inițiate în arta subtilităților politice, sunt factori care împiedică pe termen scurt consolidarea și afirmarea partidelor apărute în ultima vreme pe scena politică.

Chiar dacă realitățile politice și datele sociologice indică faptul că în 2016 România nu va avea o Primăvară a înnoirii politice, germenii au fost sădiți. Pe termen lung, pas cu pas, acești germeni vor încolți, se vor dezvolta și vor înflori, transformându-se apoi într-o amenințare reală pentru viața vechilor partide.

Într-o perioadă de un an, maxim doi, o nouă clasă politică își va face loc și se va afirma tot mai accentuat. Conviețuirea cu actualele partide, care în mod cert vor domina administrația locală și centrală, până la alegerile parlamentare din 2020, s-ar putea însă să genereze tensiuni sociale cu consecințe greu de cuantificat în acest moment. De aceea, trebuie identificate mecanismele prin care resetarea clasei politice să se producă pe cale pașnică și democratică.

Alegerile anticipate – punct și de la capăt

Alegerile anticipate au fost identificate în ultimii ani ca fiind cea mai bună soluție pentru rezolvarea crizelor și resetarea clasei politice, fiind susținute cu extremă vehemență chiar în timpul protestelor generate de tragedia de la Colectiv. Însă măsura dizolvării Parlamentului, pârghia constituțională care permite declanșarea anticipatelor, se ia într-o singură situație și trebuie să fie rezultatul eșecului formării Guvernului. Astfel, dacă Parlamentul nu acordă votul său de încredere pentru formarea Guvernului, de cel puțin două ori în termen de 60 de zile de la prima solicitare, Președintele României poate să dizolve Parlamentul, după consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor parlamentare.

Este adevărat că procedura extrem de complicată prevăzută de actuala Constituție a României pentru declanșarea alegerilor anticipate a acționat în toată perioada aceasta ca un scut de protecție care a permis construirea și consolidarea democrației românești.

Stabilitatea politică a țării a avut cu siguranță o contribuție majoră în atingerea unor obiective extrem de importante precum aderarea la structurile NATO și integrarea în Uniunea Europeană, însă prețul plătit a fost menținerea și stabilizarea în Parlament a actualelor partide politice. La adăpostul Constituției, fără teama sancțiunilor imediate, formațiuni precum PSD, PNL, PDL, UDMR etc, s-au baronizat și au generat corupție în loc de dezvoltare.

Compoziția legislativului a devenit în foarte multe momente incompatibilă cu voința populară, însă posibilitatea ca electoratul să sancționeze în timp real derapajele partidelor a fost redusă chiar de Constituție.

De asemenea, limitările constituționale în privința declanșării alegerilor anticipate au potențat conflictele politice din ultimii ani, împiedicând resetarea jocului politic. S-a ajuns astfel la numeroase blocaje instituționale între președinte și premier (Băsescu – Tăriceanu între 2006-2008 și Iohannis – Ponta în 2015) sau între președinte și parlament (suspendarea din 2007 și cea din 2012).

Dacă până la un moment dat filtrele extrem de exigente prevăzute de Constituție pentru dizolvarea Parlamentului și declanșarea alegerilor anticipate au acționat pentru protejarea democrației, odată consolidată viața politică și parlamentară, aceste filtre au acționat în mod evident împotriva democrației.

Revizuirea Constituției – cine își asumă ?

În statele cu o democrație consolidată, dizolvarea Parlamentului și declanșarea alegerilor anticipate reprezintă de cele mai multe ori nu doar o procedură de rezolvare a conflictelor între diferite instituții ale statului, ci și o manevră de consolidare și de reconfirmare a încrederii de care partidul politic care deține puterea se bucură la un moment dat în rândul alegătorilor.

În contextul politic actual, în care PSD și PNL se pregătesc să își împartă sferele de dominație pentru următorii patru ani, revizuirea Constituției și simplificarea procedurilor de dizolvare a Parlamentului, implicit a celor pentru declanșarea alegerilor anticipate, trebuie să constituie nu doar o temă de campanie pentru noile partide, ci și o preocupare profundă atât pentru societatea civilă, cât și pentru factorii de decizie de la cel mai înalt nivel.

Deși Klaus Iohannis s-a poziționat după evenimentul Colectiv drept personajul care poartă întreaga responsabilitate a resetării clasei politice, parteneriatul mediatic cu Dan Voiculescu, unul dintre cei mai puternici adversari ai statului de drept, riscă să-i umbrească autoritatea și legitimitatea. Foarte probabil, Iohannis va sfârși prin a conduce el însuși coaliția anti-reformă PNL-PSD-Antena3.

În acest moment, Dacian Cioloș este este singurul pol de putere capabil să absoarbă energiile pozitive din societate. În funcție de rolul pe care și l-a propus să-l joace pe scena politică românească, Cioloș poate contribui decisiv la procesul de resetare a clasei politice. Premierul – jucător Cioloș poate face acest lucru fie din fruntea unui partid care să participe în alegerile parlamentare din anul acesta cu unic proiect revizuirea Constituției, fie prin lansarea unui proiect de Lege referitor la revizuirea Constituției, pe care să-l transmită președintelui României pentru dezbaterea și aprobarea lui de către viitorul Parlament.

Resetarea profundă a clasei politice și o schimbare a întregii societăți se poate face doar pornind de la legea fundamentală a statului. România are nevoie de o Constituție nouă, modernă, adaptată transformărilor care au maturizat și au consolidat democrația, capabilă să surprindă și să integreze noile energii din societate. O Constituție care să dea mai multă putere poporului !

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Cred că legiferarea partidelor cu doi membri este soluția cea mai sigură în schimbarea radicală a clasei politice. Așa cum s-a mai întâmplat, poate reîncepe o lume nouă, poate se nimerește cea mai bună dintre toate cele posibile, pe teritoriul mioritic, grădina Carpaților. Șansele sunt mari, dacă se face nu număr suficient de …partide. Prima încercare de acest fel se pare că a eșuat din start. Cei au păcătuit la prima tentație apărută în cale…Și un lucru început prost a sfârșit în ce se vede azi. Păcatele lumii… O astfel de cale este drept, durează cam mult, dar sigur va exista un astfel de partid care să creeze clasa politică mult visată în discursul care a ucis toate speranțele în democrația partinica pe structura actuală a partidelor. Sper să nu se ajungă chiar la discursuri cu partide cu un singur membru…atâta timp cât avem un singur om politic adevărat în țară …în istorie și chiar în estimările pe o mie de ani. Așa ceva nu se mai naște…vreodată.

  2. Toate bune si frumoase, dar cum sa schimbi Constitutia cu ajutorul celor ce vor fi loviti de schimbarea Constitutiei?!…

    Si eu cred ca in 2016 trebuie sa facem un prim pas catre normalitate. Sa votam figuri noi si partide noi si sa le dam ocazia sa ne arate ca pot face politica altfel. Ca pot propune alt fel de politicieni. Nu se face primavara cu o floare, dar doua-trei flori de-astea pot insemna un prim pas.
    Imediat ce Justitia a inceput sa functioneze, oamenii au inteles ca se poate si altfel. Imediat ce se vor afirma (cativa) politicieni capabili, inteligenti si responsabili, oamenii vor intelege ca se poate face politica si altfel.

    Asa cum suntem datori sa sustinem Justitia si institutiile care o sprijina, suntem datori si sa iesim la vot si sa votam partide noi. Atat la locale, cat si la parlamentare. In doua-trei cicluri electorale, putem schimba lucrurile. Nu trebuie sa ne asteptam la rezultate imediate, trebuie doar sa facem primul pas! Este de datoria noastra sa iesim la vot!

  3. Constitutia din 1923 ; cea mai sanatoasa care a avut-o poporul asta vreodata . De la constitutie in jos toate legile favorizeaza pe cei cu functii politice si publice.

  4. nu inteleg de ce este nevoie de anticipate.
    daca se fac alegeri in noiembrie, nu putem schimba atunci ce putem schimba la anticipate?
    mai este aproximativ jumatate de an pana la alegeri/campania electorala. nu mai putem astepta?

  5. „O Constitutie care sa dea mai multa putere poporului” suna bine numai ca poporul – respectiv electoratul – se compune din mult prea multi care nu au nici un fel de cultura politica, care sunt usor manipulabili.
    Ideea de a da mai multa putere electoratului (mai ales aceluia care voteaza cu PSD) imi cauzeaza actualmente usoare frisoane…

  6. Doamnă/domnișoară Raluca Bogdan,

    Cu tot respectul și, totodată, regretul, se pare că nu cunoașteți arhitectura funcțională edificată de Constituție. Potrivit acesteia, nu un partid politic deține puterea, mai precis suveranitatea națională, ci, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) al Constituției, poporul, care o exercită prin intermediul organelor sale repezentative și prin referendum. În acest sens ultima dvs. afirmație este de neînțeles,

    De asemenea, Constituția nu poate fi decât revizuită, nicidecum nu poate fi vorba despre una nouă.

    Nu figuri noi în partidele politice ori chiar partide politice noi constituie cheia așezării societății românești pe baze firești, ci aplicarea corectă a prevederilor constituționale, ceea ce nu s-a întâmplat până acum.

    Al dvs., Valeriu Mangu

    • Consitutia poate fi revizuita (prin mecanismele descrise chiar de constitutie) sau poate fi creata o noua constitutie fara legatura cu prima (desigur cele multe elemente vor fi pastrate, cu precadere democatia, pluripartitismul, separatia puterilor, etc). Aceasta a doua posibilitate nu se infaptuieste prin mecanismele descrise acum ci prin crearea unei Adunari Constituante urmand ca rezultatul acestui for sa fie votat (sau nu) de popor.

      • @ Bogdan

        Pentru a vă putea răspunde vă rog să va identificați cu nume și prenume.
        Cu mulțumiri, Valeriu Mangu

  7. Chiar asta e SINGURA posibilitate ? Eu cred ca daca s-ar impune prin lege ca alesii sa fie alesi maxim 2 mandate ( parlamentari, primari, sefi Consilii judetene ), s-ar improspata si schimba clasa politica.
    E mai simplu decat o schimbare de Constitutie…

  8. „O Constituție care să dea mai multă putere poporului !”. Bine spus, dar oare nu ar trebui sa incepem prin a da mai multa putere individului?

  9. Un nou sistem de vot ar cerne politicienii si ar aparea o noua clasa politica.

    La noi sistemul de vot a fost schimbat pe vremea lui Tariceanu. Sistemul actual e o struto camila intre cel majoritar si cel uninominal si a fost gandit intentionat ca sa favorizeze pe cine trebuie.

    A fost o intreaga dezbatere intre proiectul de lege propus de Tariceanu si sustinut puternic de dulaii lui in frunte cu Parvulescu si cel uninominal pur propus de Basescu.
    Tariceanu si-a impus sistemul lui de vot si a iesit ce a iesit acum , adica actualul Parlament cu 578 de Parlamentari si ce se vede, actualul r***t din politica romaneasca.

    Deci fratilor schimbati sistemul de vot si cerneti politicienii, ori uninominal pur ( alegi oameni nu liste impuse de partide ) ori majoritar pur (adica liste impuse de partide ).

    De acolo vine schimbarea clasei politice.
    Plus un pic de incurajare ca oamenii sa intre si sa faca politica.
    Dar oameni cu experienta in alte domenii, nu doctorasi din astia care s-au remarcat ducand geanta cuiva pe la nu stiu ce partid mare.

  10. Pentru orice om de bună credință este evidentă necesitatea unei schimbări radicale în spațiul rezervat politicii din România, un spațiu în care, astăzi, nu evoluează partide fundamentate pe paradigme politice ci un conglomerat de clanuri puse pe căpătuială.

    Viața politică dâmbovițeană este un permanent carnaval cu măști care ascund aceleași fețe hidoase ale impostorilor de sorginte stalinistă care dansează un nesfârșit cadril al dezinformării întrerupt doar în anii electorali de gavote ale minciunii si de menueturi populiste.

    Toată această butaforie trebuie spulberată înainte de a vorbi despre o nouă Constituție.

    Atâta vreme cât electoratul nu va avea convingerea că:
    1 – Urnele nu sunt măsluite;
    2 – Parlamentarii își vor respecta mandatele și nu vor migra după bunul lor plac;
    3 – Partidele își vor respecta platformele și nu se vor dilua – subversiv – în aceeași zeamă fără culoare politică,
    nu se va putea vorbi despre Democrație în România.

  11. 1.Resetarea clasei politice este irealizabila pe calea schimbarii Constitutiei.Motivul este unul evident:Constitutia va fi revizuita de aceeasi clasa politica, care nu va opera nici cea mai mica schimbare, prin care ar pierde beneficiile de azi, fara a da nimica in schimb.
    Singura cale de resetare a acesteia, ramine o dezvoltare economica accelerata, care sa schimbe baza economica si sociala a tarii.Ea va produce o modificare profunda in zona claselor si grupurilor sociale, odata cu crearea si extensia clasei mijlocii, singura capapila sa protejeze societatea de derapajele clasei politice.Dezvoltarea economica si industriala inseamna si aparitia muncitorului industrial, independent de stat si pomeni electorale, care alaturi de clasa mijlocie si antreprenoriat, va putea sa impuna clasei politice slujirea interesului general, in locul coruptiei si capatuirii de azi.
    2.Tranzitia reala la capitalism inseamna in primul rind, ,,tranzitia” de la stagnarea economica si sociala in (actualulul) ,,postcomunism”, catre cea la ,,dezvoltare economica accelerata”, imposibila in lipsa unui ,,proiect economic postaderare”, prin care sa beneficiem si de capacitatea financiara si economca a UE, de a sustine acest proces national!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Raluca Boboc
Raluca Boboc
Licențiată în Științe Politice, Master în Politică Europeană și Românească, obținut la Facultatea de Stiințe Politice (Universitatea București), Institutul de Cercetări Politice. Din 2007 - consilier la Departamentul de Analiză și Planificare Politică (Administratia Prezidențială). Din 2009 - consilier politic la Cancelaria Președintelui Camerei Deputaților. Din 2012 - consilier de stat la Departamentul de Analiză Politică (Administratia Prezidențială). A participat în calitate de consultant la campaniile electorale din 2008-2009.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro