duminică, iunie 30, 2024

21 de rubini și 2 greșeli

21 de rubini, cel mai nou film semnat și scenaristic, și regizoral de Ciprian Mega, a fost turnat aproape integral în Oradea. Acolo unde dl. Mega este preot și unde umblă vorba că nu ar fi în chiar in cei mai buni termeni cu superiorul său, Sofronie Drincec.

Așa că nu trebuie să ne mire că pelicula seamănă pe alocuri cu un film publicitar de tipul Visit Oradea (pelicula a fost produsă cu sprijinul generos al Consiliului județean, deci realizările urbanistice ale președintelui acestuia, până mai deunăzi primar,  trebuiau preamărite, chiar cu punerea între paranteze a celebrului verosimil teoretizat de Aristotel), că îl vedem în primele secvențe pe Mihai Morar, un favorit al autorităților locale cărora le promovează, firește contra cost, faptele bune și nici că unul dintre personaje dedat peste marginile iertate la plăcerile lumești, la chefuri prelungite cu multă mâncare și băutură, se cheamă- ați ghicit!-Sofronie.

În urmă cu ceva vreme când s-au realizat filmările, presa locală și-a unit și glasurile, și eforturile spre a-i informa pe băștinași că prin oraș ar putea fi văzuți și Mickey Rourke, și Anthony Delon, și Elisabeta Pellini. Actori cândva cu oarecare greutate. Primul îl interpretează în film pe un bizar înalt demnitar din Statele Unite, de fapt, un secretar de Stat atipic (mă rog, să admitem că ar fi trecut vremea lui Henry Kissinger!) venit să rezolve, în pofida ținutei vestimentare ce nu are nimic în comun cu regulile diplomației și a tuturor operațiilor estetice suferite de actorul-boxer, marile probleme cu care se confruntă democrația românească măcinată de corupție. Cel de-al doilea l-a jucat corect pe un regizor ruso-englezo-francez, o bună bucată de vreme iubitul celei ce ar urma să fie numită procuror general al României, dar care nu va ajunge în înaltul post din cauza aceleiași corupții . E foarte bună în rol Corina Moise, actriță pe care o cunosc și apreciez de pe vremea în care juca în marile spectacole regizate de Victor- Ioan Frunză. În fine, Elisabeta Pellini joacă o reprezentatantă a Uniunii Europene, se cheamă Delalachiessa (nici o aluzie, sper, la marele actor Valer Dellakeza care face și aici un rol foarte bun, interpretându-l excelent pe preotul cu trecut legionar, dar cumințit de viață, Alexie Cosma), fată bună, dar cu lipsuri fiindcă-ce să vezi?- visează la o relație interzisă, contra naturii,  exact cu cea pe care ar vrea și ea să o promoveze.

Distribuția, consistentă, reunește mulți actori români, pe lângă Corina Moise și Valer Dellakeza, meritând laude Dorel Vișan, excelentul Răzvan Vasilescu, Magda Catone, Ovidiu Crișan, Costel Cașcaval, Lucian Ifrim, Sandu Mihai Gruia, Nicodim Ungureanu, noangenarul Constantin Dinulescu, Cristian Iorga, Victor Vurtejanu, Viorel Rață. Orădeanul Șerban Borda, poate totuși nițeluș cam prea teatral, este de nerecunoscut în rolul Patriarhului (și asta e bine, laude meritând și actorul, și semnatarele machiajului), o apariție remarcabilă are și George Dometi, tot de la Teatrul Regina Maria din Oradea, trece prin cadru Răzvan Vicoveanu. E foarte bun (la vremea filmărilor), adolescentul Mihnea Moldoveanu, cel căruia i s-a încredințat rolul tânărului candidat la preoție și viitor sinucigaș George. Cam toți s-au descurcat pe cont propriu fiind evident foarte puțin ajutați de regizor sau de directorul de imagine Liviu Mărghidan. Care parcă s-au încăpățânat să ne arate în detaliu, într-un exces de planuri apropiate, mulțimea de  liftinguri  suferite nu doar de Mickey Rourke, ci și de Loredana Groza. Solista având un moment prelungit în care își recapitulează o bună parte din repertoriu. Secvență ce trimite filmul în zona entertainmentului minor. Cum se întâmplă și în alte secvență, cum ne lasă să înțelegem și onomastica. Protopopul corupt, de pildă,  se cheamă Desagă.

Corupția, demascarea ei înseamnă marea temă și miză a filmului. O corupție generalizată. Situată la nivelul demnitarilor Statului român, la cel al șefilor și șefuleților, adică al nacealnicirilor de la nivel central, județean și local. În justiție și procuratură.  În cercurile bisericești, de la preot și protopop la episcopi și Patriarh. Acesta din urmă nedorind numirea tinerei procuroare ce s-a dovedit în timp defel binevoitoare cu ierarhii. Et pour cause. Ea este sora mai mare a lui George. Care după povestea încălcită a admiterii la Seminarul Teologic Kesarie Episcopul, după pierderea ceasului cu 21 de rubini și după aflarea veștii că mama îi e bolnavă de cancer, își pune capăt zilelor.

Marea problemă a scenariului și, implicit, a filmului e că te dumirești cam greu în privința relațiilor dintre personaje. Nici scenariul și nici regia nu lămuresc nicidecum clar segmentele de timp în care se petrece acțiunea. Nu le departajează. Le amestecă indecis. Povestea din 21 de rubini începe cândva pe la sfârșitul anilor ‘90, când se pregătea istorica vizită Papei Ioan Paul al II lea, când se aștepta  Eclipsa și când provoca uimiri și dispute decizia României de a se situa împotriva regimului lui Slobodan Miloșevici,  și se încheie prin 2020-2021.

Urmărind filmul, care nu exclud să aibă succes de public fiindcă lovește în ciocoi, mi-am amintit două reguli cum nu se poate mai înțelepte. Că Est modus in rebus și 21 de rubini suferă limpede de nemăsură. Și că sentimentele frumoase nu fac o literatură. Pesemne nici un film. Nu ajunge să vrei să demaști corupția. Important e cum o faci.   

EIRINA FILM&FRATHOS
21 DE RUBINI

Regia: Ciprian Mega

Scenariul: Ciprian Mega

Imaginea: Liviu Mărghidan

Montajul: Corina Stavilă

Producători: Laura Mega și Silviu Ciobanu

Producători executivi: Gabriela Onea, Kimberly Hines și Natalia Neag

Scenografia: Laura Mega și Natalia Neag

Costumele: Nicoleta Cârnu și Francisca Vass

Machiajul: Gabi Anna Piechocka Crețan, Raluca Dacin, Anca Bundea,

Sound designer: Mihai Bogos

Cu: Corina Moise, Mickey Rourke, Anthony Delon, Răzvan Vasilescu, Elisabeta Pellini, Dorel Vișan,  Valer Dellakeza, Nicodim Ungureanu, Costel Cașcaval,  Ana Maria Moldovan, Mihai Sandu Gruia, Carmen Tănase, Ana Covalciuc, Mircea Drîmbăreanu, Irina Săulescu, Magda Catone, Adrian Văncică, Lucian Ifrim, Ela Ionescu, Hatházy András, Nuami Dinescu, Nicoleta Lefter, Constantin Dinulescu, Sorin Tofan, Darius Radac, Mihnea Moldoveanu, Cristian Iorga, Carmen Ionescu, George Dometi, Viorel Rață, Sebastian Bălan, Dana Rogoz, Liana Mărgineanu, Manuela Hărăbor, Mădălina Anea, Victor Vurtejanu, Loredana Groza, Șerban Borda, Răzvan Vicoveanu.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

    • Tot un drac. Doi nimeni care mi-au stricat diminețile, când mergeam la servicu cu microbuzul; în schimb, șoferii se distrau nevoie mare, ca și o parte dintre călători. Umor gros, poante joase, farse cazone. Ce ușurare să cobor în stație! La întoarcere era altceva: manele jeluite și slinoase, pline de „dujmani”, de prințese de cartier, de bani mulți – ai interpreților, firește. Preț de câțiva ani. De atunci le port o simpatie nețărmurită celor doi – adevărate vedete ale prostului gust.

  1. Si oradeA e oras, si chiar se mica, greu, corupt, cu vami aproape.
    Buzdugan nu morar…asta e, e si el om.
    Filmul se vrea o parabola ca o critica dura a vremurilor si situației noaste in ue, relatii us, coruptie, kov+ioh=love….Problema e ca, ca se mai intelecnnteleaga, daca mai nevoie pentru unii, adevarul trebuie sa mai si șocheze, unele lucruri sunt exagerate, ca e o parabola.
    Dar e mai greu prntru unii. E mai misto, suprman, batman, spiderman…barbie…simplu si eficac….ca asa vrea prostimmmeaa.
    Alta problema e ca nu ne vedem parul din ochi, ca asa e la noi. Corupția a inceput si continua cu politia, justitia si in film, cu biserica. Stie cineva cine câștigă licitatiile cu refacerea…..sau ce lucrari or mai fi, in biserici? Nimeni. Asa ca don doctor, mai bine mai tarziu decat nicicand.

  2. Filmul urma să fie distribuit pe 2 platforme video, între 16-22 decembrie. După 2 zile, serverele au fost sparte, toate urmele filmului șterse. Plus site-ul filmului, inaccesibil tot de pe 18.12. Cui folosește? Hackerii de calibrul ăsta sunt scumpi! Deci filmul deranjează în sfere foarte înalte. Mergeți să-l vedeți la cinema, cât se mai poate!

  3. …rubini????
    RUBÍN, rubine, s. n. (Adesea fig.) Varietate de corindon foarte dur, de culoare roșie, care se găsește în natură cristalizată sau se obține sintetic, folosită ca piatră prețioasă. [Pr. și: rubinuri] – Din it. rubino, lat. rubinus, germ. Rubin. (Sursa: DEX ’98 )

  4. Mi s-a părut scenariul scris la Moscova
    E adevărat că arată societatea, oamenii așa cum sunt, fără menajamente, dar nu descifrează cauzele. Ne sugerează că răul vine de la UE, USA și NATO. NICI pe departe! Istoric trebuie să ne vedem așa cum am fost sub turci, în calea tuturor imperiilor, în calea tuturor relelor. În comunism omul nu s-a schimbat în ceva mai bun, ci în ceva mai înfiorător, minciuna, delațiunea fiind pe primul plan. După 89, puterea a fost preluată tot de cei dinainte, din eșalonul 2, plus urmașii lor, care au urmărit să fure avuția României, “nu să ne vindem țara” și a face bani din orice. După intrarea în UE, noii înbogățiți și actualii politicieni fac orice pt a fura din fondurile europene. S-a format o castă intangibilă, care a acaparat tot, inclusiv toate instituțiile statului. Numai democrație nu e! Mă mir că UE acceptă așa ceva, numai de frica Rusiei, vrea să păstreze sau chiar să mai primească câteva țări, care nu merită!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro