sâmbătă, iunie 29, 2024

Ce portofoliu ar trebui să ceară România în noua Comisie Europeană?

Autori: Alin Mituța, Răzvan Petri, Vlad Adamescu

Odată cu nominalizarea Ursulei von der Leyen pentru președinția Comisiei Europene încep și discuțiile despre viitoarele portofolii din executivul european. Ce portofoliu ar trebui sa vizeze România?

În primul rând trebuie spus că statele membre nu aleg direct nici portofoliile, nici comisarii, ci acesta este atributul președintelui Comisiei. În practică însă, are loc o negociere în care statele își prezintă o lista scurta de candidați și un domeniu de interes sau mai multe iar președintele Comisiei face o alegere finală. Lista de comisari nu este însă bătută în cuie pentru ca aceștia trebuie sa treacă și de audierile și votul Parlamentului European, care nu sunt doar o formalitate, așa cum e cazul cu audierile pentru miniștri la București. România a avut, de altfel, cazuri de politicieni desemnați de guvern dar respinși fie de președintele Comisiei (Varujan Vosganian în 2007), fie de Parlamentul European (Rovana Plumb în 2019).

Cei 4 comisari români de până acum au avut portofolii foarte diverse, de la Leonard Orban pentru multilingvism, un portofoliu inventat și fără putere, trecând prin Dacian Cioloș pe consistentul domeniu al agriculturii (având în vedere că o treime din bugetul Uniunii merge spre agricultură), și ajungând la Corina Crețu la coeziune și Adina Vălean la transporturi, un portofoliu cu greutate medie.

Care sunt portofoliile care vor conta în Comisia von der Leyen II

Nu toate domeniile păstorite de comisari sunt egale, ci ele depind de trei lucruri: competențele Uniunii, prioritățile Comisiei și puterea/competența comisarilor care pot fie ridica, fie coborî un portofoliu.

Uitandu-ne la competentele Uniunii, cele mai puternice portofolii sunt cele legate de concurență, piața internă dar și agricultură sau justiția, în timp ce o importanță medie au transporturile, coeziunea sau mediul. 

Nu doar competentele contează, ci și unde anume decide Comisia să își pună greutatea și prioritățile. Dacă în mandatul care se încheie Comisia s-a concentrat foarte mult pe Pactul Verde și domeniul digital, este de așteptat ca noile priorități să fie reorientate în următorii 5 ani, iar cele care vor căpăta un profil politic mai accentuat vor fi cel mai probabil competitivitatea, apărarea și extinderea Uniunii.

Mai precis, după un accent mare pus pe reglementare (necesară) în arii precum digitalizarea sau schimbările climatice, este de așteptat ca noua Comisie să se orienteze de acum către investiții în creșterea competitivității economice a Europei, fiind pe masă opțiuni precum mai multe acorduri comerciale, investiții în domenii strategice precum cleantech sau mai multe investiții publice prin contractarea de datorie la nivel european, pe model RRF/PNRR. 

Contextul global se schimbă, iar vremurile în care statele jucau după regulile agreate de marii actori economici s-au încheiat. Vedem din ce în ce mai multe fricțiuni între Statele Unite, UE și China, politici protecționiste care acum 10-15 ani erau de neconceput și o politică economică agresivă de partea chineză care caută să se impună pe piețele vestice prin investiții susținute de stat. În timp ce giganții de pe piețele americane și chinezești oferă un avantaj celor două state, regulile foarte stricte de pe piața europeană au descurajat apariția și consolidarea unor actori economici mari, fie în domeniul telecomunicațiilor, digital sau a energiei, care să poată face față unei piețe din ce în ce mai competitive, volatile și în care contează mai puțin fair-play-ul. Într-un raport mult așteptat, Mario Draghi, fostul premier al Italiei și fost președinte al Băncii Centrale Europene, considerat salvatorul zonei euro, va propune o nouă viziune pentru competitivitatea UE pe scena globală. Din puținele lucruri pe care le-am aflat despre raport știm că Draghi propune un nou model economic european, unul care să facă UE mai competitivă. 

În ceea ce privește apărarea, despre care se vorbește foarte mult, este de așteptat sa avem pentru prima data un comisar pentru acest domeniu. Această atenție politică nu va fi dublată însă și de substanță pentru acest nou portofoliu pentru simplul fapt ca UE nu are (încă) competențe în domeniul apărării. Cel mai probabil, următorul comisar pentru apărare va fi însărcinat să coordoneze achizițiile militare ale statelor membre (lucru deja început prin EDIRPA) dar și să crească profilul politic al UE în acest domeniu, fără însă a avea prea multe pârghii concrete. Nu întâmplător, ministrul de externe al Poloniei, care era vehiculat pentru acest post a spus recent ca nu este interesat, întrucât politica de apărare se face în capitalele naționale și la NATO, nu la Comisie.

Un al treilea domeniu cu greutate și atenție politică în următorul ciclu electoral va fi extinderea, care a căpătat un suflu nou odată cu războiul din Ucraina. UE este în curs de negociere a aderării cu 6 state, inclusiv Republica Moldova și Ucraina, astfel încât cel care va gestiona acest portofoliu va avea o greutate importantă în noul colegiu.

Ultimul lucru pe care trebuie să îl reținem este că un portofoliu precum coeziunea nu ne aduce automat mai mulți bani în țară. Asta am văzut și în mandatul Corinei Crețu. Un comisar nu poate să direcționeze din pix mai mulți bani către România și nici nu poate să-i absoarbă pentru România. Comisarii sunt trimiși de statele membre, dar ei lucrează în interesul întregii Uniuni. 

Trăgând linie, ce portofolii ar trebui sa vizeze România în noua Comisie?

Politica de extindere și de vecinătate va fi unul din portofoliile cu greutate în urmatorii 5 ani si unul strategic pentru UE si pentru Romania, tinand cont de faptul ca toate țările candidate sunt în zona noastra geografica, inclusiv Republica Moldova. Acesta va fi și unul din cele mai dificile domenii de gestionat în viitoarea Comisie intrucat mizele negocierilor de aderare sunt imense atât din punct de vedere economic, cat si geostrategic. O posibila extindere a UE la 35 de state membre ar costa Uniunea peste 250 de miliarde de euro pe 7 ani, o cifra imensă, avand in vedere ca întreg bugetul pe 7 ani al UE este de aproximativ 1100 de miliarde. De aceea, procesul de extindere va trebui dublat și de o reformă a UE și chiar o mărire a bugetului, ceea ce complică și mai mult ecuația. România ar avea o anumită îndreptățire sa ceara acest portofoliu, avand in vedere situatia sa geopolitică dar și experiența de aderare relativ recentă.

Un portofoliu economic în noua Comisie ar fi, de asemenea, unul foarte relevant și puternic. UE va căuta să își îmbunătățească competitivitatea economică și va trebui să inoveze pentru a găsi resurse noi, fără să mai re-numere de câteva ori aceiași bani pentru mai multe programe, așa cum a făcut în ultimii ani. România are avantajul de a fi unul din statele membre cu creștere economica mult peste media europeana însa are și dezavantajul că nu este integrată în zona euro, nucleul economic al UE, și nici nu este un bun exemplu de politici fiscal-economice, ba din contră.  

Dincolo de extindere și economic, alte portofolii cu greutate și relevanță pentru România ar putea fi agricultura, având în vedere faptul că suntem un jucător important pe plan european și urmează o nouă reformă a Politicii Agricole Comune. Și digitalizarea/inteligența artificială este un domeniu care va continua sa crească inclusiv economic, dar în care România are însă un istoric dezastruos în zona de politici publice.

Mai există o dinamică referitoare la politica internă, în sensul de cine face propunerile României pentru portofoliul de comisar care revine țării noastre. România este un caz mai special, pentru că deși atribuția formală de desemnare aparține Guvernului, Președintele este cel care reprezintă România în Consiliul European și are oportunitatea directă de a negocia un portofoliu consistent. În cel mai bun caz, ar trebui să existe o coordonare și un acord între Președinte și Guvern pentru a găsi persoana cea mai potrivită din punct de vedere al experienței, și apoi reprezentanții ambelor instituții să facă demersuri informale pe lângă Președinta Comisiei Europene și ceilalți lideri europeni. 

Cu toate acestea, aflat în ultimele luni de mandat și relativ detașat de evenimentele politice din ultima vreme, pare că Președintele Iohannis nu va fi foarte implicat în negocieri. Cu excepția cazului, puțin probabil și sub demnitatea funcției de șef de stat, în care ar dori chiar el să fie nominalizarea României pentru poziția de comisar european. Deși au mai existat cazuri în care foști prim-miniștri au devenit comisari (de exemplu, fostul premier estonian Andrus Ansip a fost membru în Comisia Juncker), ar fi o pentru prima dată când un fost președinte de țară ar intra în Comisie. 

Orice domeniu ar alege Guvernul României, determinant va fi și profilul candidatului propus. Nimeni nu va da un portofoliu puternic pe mâna unui candidat slab, indiferent de unde vine. Din păcate însă, aici este și punctul nevralgic al României: cercurile puterii actuale din România nu au politicienii cu anvergură europeană.

Autori:

Alin Mituța, europarlamentar și președinte al Inițiativei pentru Europa Unită (IEU);

Răzvan Petri, co-fondator Politică la minut și al Centrului pentru Democrație și Bună Guvernare (CDBG). Asistent parlamentar la Parlamentul European;

Vlad Adamescu, co-fondator Politică la minut și al Centrului pentru Democrație și Bună Guvernare (CDBG). Asistent parlamentar la Parlamentul European. 

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Mai întâi o observație generală: Europa A PIERDUT lupta tehnologică din cea de-a III-a Revoluție Industrială (a informației, digitalizării, etc) în favoarea SUA, Chinei și Indiei. Ca urmare, Europa a pierdut și relevanța economică și geopolitică la nivel mondial. Idem Rusia. Mai mult, a patra Revoluție Industrială (IA+Genetică) care deja a început, pare și ea pierdută de Europa.
    Vor urma ani dificili pentru Europa. Ca părere, chestia aia cu EXTINDEREA( practicată și de Rusia…) nu este o soluție. Soluția este creșterea competitivității în domeniul noilor tehnologii, dar asta este foarte dificil pentru o Europa verde-socialista….
    Pentru România ar fi bine să se păstreze postul de comisar pe transporturi, poate facem o autostradă+CF până la Chișinău-Tighina-Tiraspol-Odessa….

  2. Uimitor ca dupa alegeri, alegeri care au cutremurat un pic sistemul, se trece senin, ca si cum nimic nu s-ar fi intimplat, la impartirea oaselor de ros.

    Se vorbeste despre „noile prioritati” ca si cum acestea ar cadea din cer. Cine stabileste aceste prioritati? Au intrat noii europarlamentari in piine, au discutat deja de noile prioritati?
    Cine a stabilit si pe ce baza bugetul european? Vad ca-n Ge sunt mari discutii pt stabilirea bugetului pe anul 2025, in timp ce la EU bugetul e prestabilit pe multi ani inainte. Cine plateste?

    Dar iata ca a fost Draghi scos de sub palarie, ha, ha, ha…

    • Deși semnalul dat de popoarele europene este clar, se dorește cu disperare păstrarea actualului status-quo, respectiv coabitarea socialist-masonica-populara cu unicul scop de a crea Federația Europeană.

  3. Felicitari autorilor pentru aceasta prezentare. Era mare nevoie, mai ales ca in Ro nu a existat nicio dezbatere privind noua configuratie UE si nici ce va aduce viitorul. Din pacate, guvernantii si partidele au pus la vot in 9 iunie liste nu cu specialisti adevarati ci doar marionete analfabete profesional. Agricultura si infrastructura pt.transporturi sunt si vor fi punctele cheie pentru Ro. Coeziunea la noi nu a gasit ecoul si rezultate asteptate, mai curand esecuri.

  4. Să privim cu realism situația… România este un stat cu totul irelevant pe scena internațională.

    Romînia nu poate cere nici măcar să înceteze discriminarea în raport cu celelalte state membre ale pieței comune europene, determinată de refuzul admiterii în Spațiul Schengen. Fiecare produs care traversează frontiera Schengen este mai puțin competitiv din cauza costurilor suplimentare generate de timpul de așteptare la frontieră.

    Atunci, ce portofoliu ar trebui să ceară? România va accepta orice portofoliu i se va da. Oricum, guvernanții PSD PNL nu promovează oameni de valoare în vreun domeniu, care să fie competenți la nivel internațional.

  5. „Din puținele lucruri pe care le-am aflat despre raport știm că Draghi propune un nou model economic european, unul care să facă UE mai competitivă.”

    Cum e posibil ca EU care detine, dupa unii, o armata de specialisti de clasa, o armata de comisii, comitete, institute, sa fie la mina unui anume Draghi, care mai e si italian pe deasupra, acolo unde economia se cam screme?

    Uneori am impresia ca se doreste cu ardoare distrugerea EU, incepind cu realegerea Ursulei.

    Exista vreo analiza care sa explice care au fost dorintele electoratului european, exprimate la alegeri, si cum se vor reflecta acestea in noua organizare?

  6. Die Staats- und Regierungschefs der EU tun es bei ihrem Gipfel am Donnerstag in Brüssel dann doch. Sie besprechen die Personalien beim Abendessen, es gibt ein Drei-Gänge-Menü, Sommergemüse, Seezungenfilet, Nektarinen-Rosmarin-Kuchen. Kurz nach Mitternacht sagt Bundeskanzler Olaf Scholz schließlich in einem Saal des Europagebäudes: Man habe sich auf von der Leyen, Kallas und Costa geeinigt. „Das sind gute Personen“, so Scholz. „Mit ihnen können wir schnell vorangehen.“

    Șefii de stat și de guvern din UE vor face acest lucru la summitul lor de joi la Bruxelles. Ei discută detaliile personale la cină, există o masă cu trei feluri, legume de vară, file de peste, prăjitură cu nectarine și rozmarin. La scurt timp după miezul nopții, cancelarul Olaf Scholz a spus în cele din urmă într-o cameră din clădirea europeană: S-a ajuns la un acord cu von der Leyen, Kallas și Costa. „Sunt oameni buni”, a spus Scholz. „Cu ei putem avansa rapid.”

  7. Portofelul (scuze, portofoliul) realitatii europene. UE se scufunda, iar altora le arde de portofolii, sinecuri, diurne grase, cafelute prin Berleymont. Cu inca un mandat la Bruxelles, Ursulayen va ingropa UE in 2-3 ani, pana la sfarsitul mandatului. UE traieste din suprareglementari, in timp ce altii traiesc din inovatii si economii dinamice. Unora li se pare ca dopul fixat de sticla este o mareata inovatie, altii stiu ca inca un procesor adaugat pe placa de baza va face diferenta.
    https://preview.redd.it/imagine-betting-against-america-v0-mmwvx3cdh98d1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=ff6d69c3cf5edcd675aafed80424498a619f8957

  8. Nu te mai tot lamenta că și-a pierdut UE competitivitatea pentru că avem un model de evoluție ulterioară langa noi și în acțiune. Ce, noi nu putem să ne facem tunuri și obuze și să-i invadam pe alții cum fac rușii? Extrema dreapta e in ascensiune, experiență anterioară avem, istoric vorbind avem drepturi pe tot nordul Africii, Orientul Mijlociu, până la izvoarele Indului, daca mergem în urma până la Alexandru Macedon. Cum ți s-ar părea ideea ca SUA să ajungă să salveze Rusia , Turcia și Iranul de ambițiile neoimperiale ale Bruxelles-ului.
    In delirul tau anti-european de troll rus deghizat in extremist de dreapta pro-american, consideri o lume statica, în care nimeni nu se adaptează la schimbări. De la rușii care învață să lupte, până la concernele auto germane care au pus deocamdată stop electrificării până îi prind din urmă pe chinezi, toată lumea se adaptează. Britanicii la Brexit, grecii la săptămâna de lucru de 6 zile, italienii la statutul de putere europeană de mana a doua, etc…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alin Cristian Mituta
Alin Cristian Mituta
Alin Mituţa este director executiv al Platformei România 100. El a fost director de cabinet/secretar de stat al prim-ministrului Dacian Cioloș după ce în prealabil fusese director de cabinet al șefului cancelariei premierului, Dragos Tudorache. Înainte de cooptarea în guvernul Cioloș, Alin a urmat o carieră în funcția publică europeană, lucrând pe rând la Consiliul Uniunii Europene, la Parlamentul European și la Comitetul Economic și Social European. Totodată, este fondator și fost director al think-tank-ului specializat în politici europene Europuls – Centrul de Expertiză Europeană. În cadrul activităților sale, s-a ocupat de teme precum spațiul Schengen, politica europeană a vizelor, migrație, precum și de coordonare intra și inter-instituțională. A absolvit un master în afaceri europene la Institutul de Studii Politice din Paris - Sciences Po (2009) și are, de asemenea, două licențe în științe politice și în studii europene din partea Universității Paris X (2007), respectiv a SNSPA București (2007).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro