duminică, iunie 30, 2024

Filmul care place

Ce i s-ar putea reproșa la o adică filmului Semmelweiss, cea mai recentă creație a regizorului  maghiar Koltai Lajos, cineast care și-a dobândit celebritatea încă de pe vremea când făcea echipă, în calitate de director de imagine, cu mult mai cunoscutul István Szabo?

Poate lungimea unor secvențe, un anume maniheism în ceea ce privește raporturile dintre doctorii de origine maghiară și cei austrieci ce își desfășoara activitatea în marea clinică vieneză în care se concentrează acțiunea, excesul de lacrimație din jocul actorului Vecsei Miklós distribuit în rolul tânărului medic care, pentru a-și îndeplini misiunea, se ia la trântă cu toată lumea. Poate chiar, pe alocuri, o anume cădere în melodramatic și răscolirea uneori prea căutată și insistentă a sensibilității spectatorului. Care oricum,  numai dacă nu este cumva cu inima de piatră, nu are cum să nu vibreze în fața încercărilor , persecuțiilor, abuzurilor de toate felurile la care este supus personajul principal al filmului,  Ignác Semmelweiss .

Mai emoționează secvența  scuzelor profesorului Klein ( Gálffi László) ori suferințele și devotamentul situate dincolo de trădările aparente ale domnișoarei Hoffman (Nagy Katica) . Umila soră medicală ce își răscumpăra greșeala dovedind curajos, pregătită fiind și ea să înfrunte pe toată lumea,  că eșecul aparent al doctorului maghiar se datorează acțiunii criminale a lui Kollár. Medicul austriac făcut de la bun început antipatic de modul în care este interpretat de Kovács Tamás.  Chiar mai antipatic decât celebrul Uriah Heep din scrierile lui Dickens.

Așadar, suntem în Viena imperială a anului 1847. Într-una dintre marile clinici ale orașului. Oraș a cărui viață cotidiană, cu baluri ca și cu complexități și antagonisme sociale, chiar și etnice, a cărui grandoare combinată și contrabalansată de traiul nu tocmai de invidiat al majorității populației sunt bine reconstituite de regizor, de autorii decorurilor (Diószegi Bálint, Nagy Henriett), de semnatarul costumelor (Szakács Györgyi) și de directorul de imagine Nagy András. La una dintre cele mai mari clinici din oraș, instituție de rang universitar condusă de profesorul Klein (nuanțat, măsurat jucat de Gálffi László) , se înregistrează o creștere alarmantă a deceselor la nașteri. Profesorul Klein dă vină pe o pandemie care, ciudat, nu se manifestă decât între pereții clinicii în chestiune. Explicația este acceptată, fie din slugărnicie, fie din comoditate, fie din dorința păstrării cu orice preț a bunului renume ce garantează subvenția din partea autorităților,  de imensa majoritate a medicilor. Cu excepția tânărului doctor Semmelweiss. Frumos la chip, cvasi-christic, deși scump la zâmbet (aflu că interpretul lui, Vecsei Miklós, l-ar fi jucat cândva în teatru pe Romeo), însă neiertător, dur, cvasi-mitocan cu colegii, cu asistentele, cu studenții, disprețuitor de ierarhii și reguli. Semmelweiss vrea să afle adevărata cauză a deceselor, va avea intuiția lor, ajutat fiind de sora Emma Hoffman (Nagy Katica), cea care îi va intui medicului generozitatea și delicatețea sufletească. Lupta lui pentru adevăr va fi acerbă, va dobândi și conotații etnice (în clinică se dă oricum o luptă surdă între medicii austrieci și cei de etnie maghiară), victoria din final e scump plătită. Practic, cu ceva vreme înainte lui Pasteur, tânărul medic maghiar va intui existența virușilor și a bacteriilor.

Filmul e emoționant, merită văzut. Chiar dacă nu e neapărat unul de Oscar. Se pare că a avut parte de o bună primire din partea spectatorilor maghiari, până aici cam nemulțumiți de ceea ce le-a oferit cinematografia națională  în, să zicem, ultimii cinci ani. Cred că Semmelweiss ar plăcea și spectatorilor români.

 Cu condiția ca aceștia să găsească drumul spre sala de proiecție.            

SEMMELWEISS

Regia: Koltai Lajos

Scenariul: Balázs Maruszki, Felhalmi Kinga

Producători: Tamás Lajos, Vida József, Szakács György

Imaginea: Nagy András

Decoruri: Diószegi Bálint, Nagy Henriett,

Costume: Szakács Györgyi

Coloana sonoră: Pacsay Atti

Cu: Vecsei Miklós (Ignác Semmelweiss), Nagy Katica (Emma Hoffman), Gálffi László (profesorul Klein), Kovács K. Tamás (Ferdinand Kollár), ș.a.

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Înainte de a fi regizor, Lajos Koltay
    fost operator. Unul extraordinar de bun. A semnat imaginea unor filme celebre, regizate de italianul Giuseppe Tornatore. Cinematografia maghiară are câștigate demult premiile Oscar.
    Iar Budapesta oferă multe locații de filmare pentru occidentali. La TVR rulează un serial britanic cu inspectorul Maigret (jucat de Rowan Atkinson) filmat la…Budapesta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro