duminică, iunie 30, 2024

Iluzii în limba engleză

Am fost să văd Kingdom of Judas (pe românește, Regatul lui Iuda),  o producție ce se recomandă a fi primul film românesc integral vorbit în limba engleză, cu distribuție eminamente românească și filmat în București ca și în câteva județe din țară. Adică Alba, Hunedoara, Sibiu.

Am avut parte de ceea ce aș numi o vizionare privată. Vreme de 95 de minute am fost singur -singurel în sală. M-am convins rapid că mai toți interpreții vorbesc foarte bine, dacă nu chiar excelent engleza. Or, dacă asta a dorit Sabina Lisievici care e și regizoarea, și co-scenarista, și co-producătoarea filmului, și interpreta celui mai consistent, dar și celui mai derutant rol din toată producția, adică să dovedească că suntem un popor talentat la limbi străine, nu am nici o rezervă să spun că dorința i s-a împlinit.

Maria (Oana Cârmaciu) și  Anna (Sabina Lisievici) sunt surori. Orfane de mamă. Maria nutrește de mică aspirații artistice îndeplinite doar pe jumătate. Poate nici pe atât. Explicațiile semi-eșecului sunt multe, cea mai consistentă fiind felul de a fi al producătorilor și al directorilor de casting. Așa cum este Kiki (Marcela Moțoc). În compensație , Maria frecventează ceea ce francezii numesc les milieux louches. În intimitatea cărora filmul pătrunde cu lux de amănunte. Medii printre care mișună mulți artiști ratați. Între ei și un Hart ( bine jucat de Bogdan Iacob), temeinic consumator de droguri. Băiat relativ drăguț, sexy și rău, pretins star rock și în veșnică disponibilitate erotică.  

Fiind veșnic ocupată cu construirea carierei, Maria nu are timp să se ocupe de tatăl ei, și alcoolic, și veșnic în lipsă de bani. Un anume Petru (Adrian Ciglenean). Aceasta în pofida faptului că ea este fiica preferată. Toate dificultățile și lucrurile penibile cad însă în sarcina Annei (Sabina Lisievici).

Cam jumătate din durata filmului e ocupată de prezentarea anturajului Mariei care însă nu îi este în totalitate necunoscut Annei. Vedem membri ai Mafiei locale care și-au trădat “familia” (Adi Gheo),un reprezentant al gulerelor albe (George Damare), aparent extrem de apropiat, chiar fizic de Anna,  artiste părăsite de inspirație (Daria Ghițu,) șantajate de foști iubiți (Oltin Hurezeanu) și silite să facă întreruperi de sarcină, instructoare și practicante de yoga (Teodora Păcurar, respectiv Oana Maria Dragne), scriitoare de romane erotice cu înclinații lesbiene (Raluca Ghervan). Și încă mulți și multe altele. Cu toții, indiferent de sex,  obligatoriu abundent tatuați. Tatuată fiind și cumințica Anna. Cea care primește șocată vestea morții surorii sale. Și pe care o vom vedea de la acest moment încolo frecvent în fața laptopului în căutarea unui centru destinat recuperării artiștilor ratați. Și animată de dorința de a afla cine și cum a ucis-o pe Maria.

După aceasta, filmul schimbă foaia. O vom vedea pe Anna însoțindu-i  pe unii dintre cei numiți mai sus și care vom înțelege mai încolo că ar fi bănuiți de crimă și cărora le cunoaște la perfecție biografiile în drumul spre respectivul Centru. Supunându-i la încercări și cazne. Și acolo, în respectivul Centru, se întâmplă multe, și sex, și dezvăluiri cum nu se poate mai crude. Apare și un anume Jack, mare admirator al  deja menționatului rocker (Vinicius Dan Moldovan) care, din exces de admirație, îi aduce acestuia droguri. Și uite așa gata cu Hart și epifaniile sale. După care o altă schimbare de situație. O vedem pe Anna în compania lui George. Căruia îi spune că a descoperit vinovații pentru moartea surorii sale. Și că va avea grijă ca ei să plătească  cu vârf și îndesat pentru asta.  Atâta doar că George se dovedește a fi medic psihiatru. Angajat al clinicii în care a fost internată de luni bune Anna marcată psihic de decesul Mariei. George decide schimbarea tratamentului. Gata cu iluzia. Totul de la jumătatea filmului încolo, adică ce s-ar fi întâmplat în incinta Centrului, e eminamente produsul minții bolnave a Annei.

Extrem de dezlânat și derutant în prima parte, nițeluș mai legat în cea de-a doua. Kingdom of Judas e un film care nu prea convinge. De fapt, nu convinge deloc. Mă tem că nu va face furori pe ecranele românești, iar pe cele din străinătate e greu de crezut că va ajunge.

SAROA FILM                                                                                                                                  

KINGDOM OF JUDAS (REGATUL LUI IUDA)

Regia: Sabina Lisievici

Scenariul: Sabina Lisievici și Bianca Gliga

Imaginea: Andrei Rădulescu, Alexandru Lisievici, Paul Soare

Cu: Oana Cârmaciu (Maria Blaga), Sabina Lisievici (Anna Blaga), Bogdan Iacob (Hart), Adi Gheo (Kayne), George Damare (George), Oltin Hurezeanu (Carl Kraft), Cătălin Nicolau (Marco), Marcela Motoc (Kiki), Teodora Păcurar (Instructoarea yoga), Adrian Ciglenean (Petru), Daria Ghițu (Marga), Gabriela Enescu (Receptionera), Vinicius Dan Moldovan (Jack), Mihai Dulea (Mick), Oana Maria Dragne (May), Raluca Ghervan (Fedora), Sandu Lungu (Sandu Lungu), Sofia Vasiliu (Maria, tânără)

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Nu va suparati, domnule Morariu, dar engleza actorilor din film este cel mult mediocra. Se observa ca sunt romani de la primul cuvant spus. Engleza lor e fortata, nenaturala si deloc britanica; o engleza americana chinuita la maximum precum aceea a primei generatii de imigranti care au invatat si ei de pe unde au putut si nicidecum in scoala cu profesori nativi. Sper sa nu se inteleaga ce am scris ca o critica a romanilor ce traiesc in UK sau in US si vorbesc limba cum pot ei de bine, acestia nu se expun jucand in film.
    Cat despre film… sa spunem ca engleza slabuta nu e deloc cea mai rea parte a lui.
    Cu stima,
    Daniel

  2. Nici eu n-am văzut filmul, dar cronica mi-a salvat probabil vreo 90 minute de viață dacă as fi fost tentat vreodată sa-l văd :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro