vineri, iunie 28, 2024

Mirabila Mdina

O vezi, pe toată, ca în palmă, din avion, atâta e de mică țara asta. Insula mare, Malta, pare ca un pește care și-a pierdut coada în Mediterană, coada fiind Gozo, insula mai mică și mai verde. Între ele, o a treia insuliță, Comino, cu un turn stingher. Asta e toată Malta, cel mai mic stat al UE, văzută din aer.

La sol, însă, lucrurile se schimbă. Malta e un cufăr doldora de bijuterii de artă, istorie și arhitectură, pe care o jumătate de duzină de civilizații și mai bine l-au răsturnat în mijlocul Mediteranei. O simfonie de baroc cu bemoluri renascentiste, în orașe ridicat de cavalerii ioaniți, lângă alte zidiri, străvechi și misterioase, cum sunt cele de la Ġgantija. O istorie a strânsului din dinți și a datului cu tifla în fața unor dușmani formidabili, siliți să plece cu coada între picioare. O limbă care face punte între arabă și italiană, vorbită de cea mai mare micro-națiune de pe continent.

Și din toată revărsarea asta de superlative, relative și absolute, Mdina, orașul vechilor seniori maltezi, este probabil cel mai frumos.

***

Am ajuns la Mdina aproape din greșeală. Planul era să mergem în ziua aceea să vedem templul preistoric de la Ġgantija, pe insula Gozo. Era marți și nu mi-a trecut nicio secundă prin cap că situl ar putea fi închis. Așa că din Sliema, oraș lipit de capitala Valletta, am luat un ferry rapid spre Comino. Atât de rapid că micul dejun englezesc supradimensionat, aflat în curs de mistuire, mi s-a ridicat în stomac ca o maree. Am debarcat cam amețit și lecuit temporar de lăcomii culinare matinale. Mi-am revenit brusc, în autogara de lângă debarcader, când m-am interesat de autobuzul spre Ġgantija: cum nu e sezon turistic, muzeele și siturile arheologice malteze sunt închise marțea. Ca și joia, de altfel. Am simțit brusc briza dolce far niente-ului din Italia sudică, cel mai apropiat vecin al Maltei. Din martie în octombrie sunt deschise și în aceste zile. Dar e doar februarie, un februarie cu 20 de grade la soare, dar, totuși, februarie. Adică extrasezon.

Mdina, văzută de pe drum/ Foto: Welcome Center Malta

Așa că, hop într-un ferry lent – har Domnului – și înapoi spre insula Malta, cu trecere prin fața insuliței Comino. 

În Malta nu există trenuri, așa că transportul public e asigurat exclusiv de autobuze și ferry-uri. Flota auto e modernă iar cursele sunt relativ frecvente, la un preț decent. Legătura dintre insula Malta și Gozo e asigurată de o linie de ferry gândită ca o curea de transmisie. Astfel, întotdeauna un ferry se află la debarcaderul din Malta, unul la debarcaderul din Gozo și două pe traseu, câte unul pe fiecare direcție. Când un ferry ajunge la chei, cel care era acolo ridică ancora. Prin urmare, oricând ajungi la un debarcader, găsești un ferry.

Ajunși la debarcaderul din Malta, ne-am hotărât să vizităm Mdina. Un amic arheolog mă sfătuise în acest sens, cu calde recomandări pentru arhitectura orașului.

Luăm, deci, autobuzul spre Mdina, cu schimb în Mosta (sunt multe orașe în Malta, deși ai crede că e un oraș-stat). Așteptăm cuminți în stația din Mosta să vină autobuzul, care vine și trece fără păs. O doamnă aflată și ea în stație ne lămurește: autobuzele nu opresc în stații decât dacă le faci semn. Bine de știut. Simt, din nou briza dolce far nienteului din vecini. În fine, mai așteptăm o oră și, când apare următorul autobuz, agit viguros ambele mâini, de la distanță și insistent.

***

Cam demoralizat, după aventurile primei jumătăți a zilei, continuu să admir frumusețea atipică a Maltei, de pe geamul autobuzului. În mare parte stearpă și stâncoasă, cu apă puțină, insula a fost îmblânzită de mâna omului. Șosele bune taie insula în lung și în lat, unind între ele orașe – mai bine zis orășele – cu centre istorice fermecătoare, aglomerate și zgomotoase. În jurul capitalei, Valletta, s-a format un conglomerat urban, din mai multe orășele care au fuzionat de facto. Gozo e altfel, e verde și bine udată de izvoare, cu un singur oraș.

Pe ambele insule se simte, ca în Cipru, de altfel, mâna organizată a englezilor, în planificarea infrastructurii. Malta a fost colonie britanică, până în 1964. Cu opt ani înainte, maltezii au ținut un referendum prin care cereau rămânerea în cadrul Regatului Unit, dar au fost refuzați. Ciudat lucru. Aparent, britanicii se temeau că ar fi creat un precedent, iar apoi toate coloniile ar fi vrut unirea… Zece ani, între 1964 și 1974, statul a funcționat ca parte din Commonwealth, dar apoi s-a declarat republică.

***

De la Mosta, în centrul Maltei, spre Mdina, peisajul se schimbă. Stâncăria și bolovănișurile lasă locul unor peisaje verzi, cu culturi agricole bine îngrijite și un parc național de 35 de hectare. Înălțimea pe care se află Mdina e cel mai bun loc de pe insulă pentru a construi în oraș: de aici, se vede toată insula, iar distanța față de țărm îl ținea la adăpost de atacurile piraților.

Șanțurile cetății

Orașul se ridică maiestuos dintre grădini și culturi, ca o regină într-o uriașă trenă verde. Zidurile o încorsetează, fleșele o încoronează. Urcând în volte largi, autobuzul oferă priveliști spectaculoase spre Măria Sa, Mdina.

***

Stația terminus e în Rabat, oraș care asigură toate serviciile necesare ca Mdina să poată domni peste turiști. Cele două localități sunt despărțite de șanțurile cetății, asemănătoare cu cele de la Alba Iulia. Mdina își ia, de altfel numele de la termenul arab pentru oraș înconjurat de ziduri. Accesul se face printr-un pod și o poartă monumentale, supervizate de doi lei de piatră. Recent, locul a fost ales de realizatorii serialului Urzeala Tronurilor, ca spațiu de filmare pentru poarta de intrare în Debarcaderul Regelui.

Poarta de intrare în Mdina, decor în Urzeala Tronurilor

Mai demult, aici a avut loc ceremonia prin care seniorii maltezi au acceptat oficial stăpânirea cavalerilor ioaniți asupra insulei. Era 1530. De 200 de ani, maltezii se guvernau autonom, ca parte din viceregatul Siciliei, la rândul lui parte a regatului spaniol. Populația era una compozită, cu o nobilime de extracție spaniolă și italiană, stăpânind peste o majoritate de țărani cu rădăcini arabe, dar creștini. Seniorii maltezi – câteva familii – trăiau între zidurile Mdinei, care era pe atunci singurul oraș. Autoguvernarea era asigurată de patru Giurati (jurați), conduși de Căpitanul Sceptrului, numit așa după bastonul pe care îl purta un paj în urma sa, ca însemn al puterii.

Toată populația malteză, cu tot cu nobilii ei, s-a pomenit, de pe o zi pe alta, sub stăpânirea Ordinului Ioanit, alungat în 1522 din insula Rhodos, de trupele otomane ale lui Soliman Magnificul. În căutarea unei noi case, la intervenția Papei, cavalerii-călugări au primit Malta ca fief, din partea împăratului Carol Quintul, care era și rege al Spaniei. În schimb, li s-a fixat un tribut simbolic, celebrul șoim maltez, care era dăruit anual viceregelui din Sicilia.

Ceremonia de luare în stăpânire l-a avut în centru pe Marele Maestru al Ordinului, Philippe Viliers de l’Isle Adam. Sub un baldachin purtat de cei patru Giurati, el s-a îndreptat spre poarta Mdinei, în fața căreia a jurat pe crucea catedralei și pe crucea ordinului să respecte privilegiile maltezilor. Apoi, Căpitanul Sceptrului a îngenuncheat în fața sa și i-a întins cheile de argint ale orașului. După aceea, porțile au fost deschise și Marele Maestru a intrat în oraș, în uralele celor prezenți. O ceremonie demnă de Urzeala Tronurilor.

Detalii de pe clădirile Mdinei

Ioaniții, mari navigatori, nu au ales Mdina ca nucleu al puterii. Au lăsat-o seniorilor maltezi, iar pentru nevoile lor au dezvoltat orașul Birgu, în zona unor porturi naturale excelente. În 1565, au respins un mare asediu turcesc, și apoi au construit splendida Valletta, capitala de azi, vizavi de Birgu. În fața noilor dezvoltări urbane, vechea Mdina și-a dobândit un nou nume, cel de Citta’ Vecchia (Orașul Vechi) și a continuat să fie guvernată autonom. Ioaniții nu s-au atins de ea, intervenind doar pentru reconstrucție, după un cutremur din 1693. La rândul lor, nobilii maltezi, „distanți în palatele lor întunecate din Mdina, vechea capitală înconjurată de ziduri”, după cum îi descrie un ioanit în 1764, au păstrat o atitudine rezervată față de cavalerii-călugări, până foarte târziu. 

***

Intrarea în oraș este măreață și acum, ba poate chiar mai impresionantă decât în 1530, fiindcă poarta a fost reconstruită în stil baroc. Dincolo de ea, se lasă liniștea. Mdina este supranumită și Orașul Tăcut, fiindcă, mașinile sunt interzise pe străzile sale. Excepție fac posesorii de autoturisme care locuiesc chiar în Mdina, și nu pot fi foarte mulți, fiindcă populația orașului e de doar cam 250 de persoane.

Așadar, agitația Rabatului rămâne în urmă, și chiar și grupurile de turiști par să respecte regula nescrisă de a face liniște în interiorul zidurilor. Străzile sunt o paradă de arhitectură barocă splendidă. Case nobiliare, unele de dimensiunile palatelor, le flanchează cu aer grav. În piața orașului, catedrala Sfântul Pavel pare ciclopică, în raport cu dimensiunile Mdinei. Tradiția spune că această biserică a fost ridicată pe locul unde Sfântul Pavel, naufragiat pe insulă, l-a întâlnit pe Publius, guvernatorul roman. Desigur, clădirea de azi este și ea o reconstrucție, tot din perioada barocă.

O stradă liniștită din Orașul Tăcut
Catedrala Sfântul Pavel

Aproape toate clădirile Mdinei pot face subiectul unor broșuri de istorie și istorie a artei. Ar fi o înșiruire fastidioasă să le reproduc aici. Detaliile se regăsesc oricum în toate ghidurile turistice. Mă rezum să zic că Mdina trebuie luată la pas, cu un ochi spre detalii: mânerele ușilor (mici capodopere în sine), decorațiunile clădirilor, exploziile de flori de pe fațade etc. Opriți-vă în Piazza del Bastione, de unde se vede aproape toată Malta, pentru o pauză de respirație și inspirație. Lângă acest loc de belvedere se găsește Fontanella Tea Garden, o terasă prietenoasă și veselă, cu servire excelentă. Rezervați din timp sau așteptați să se elibereze o masă lângă ziduri și comandați ceva, orice. Va fi consumația cu cea mai mare valoare adăugată primită pe gratis: priveliștea spre spectacolul Maltei.

Trăsurile turistice animă străzile orașului
Orașul Mosta și zona înconjurătoare, văzute din Mdina

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Text de vacanțe turistice, aproape o reclamă pentru Malta, dar care o merită cu prisosință.
    Voi face și eu câteva comentarii la subiectul Malta.
    Geografic, Malta e bine poziționată la intersecția rutelor comerciale Est-Vest și Nord-Sud, cu bunele și relele ce decurg din această poziție. Azi, statul Malta este un paradis fiscal, la fel ca Cipru și, mai departe, Irlanda. Din această cauză, prosperitatea Maltei a depășit-o pe cea a Spaniei, Franței și UK și se pregătește să o depășească pe cea a Germaniei. Deci, din toate punctele de vedere, o vacanță în Malta este binevenită…
    Dacă Malta este o țară „bine pusă” pe harta Lumii, nu se poate spune același lucru despre România. România a fost tot timpul izolată de marile drumuri comerciale din Nord( Rusia, Polonia, Germania, UK, țările Baltice) și de Sud( prin Marea Mediterana). Exista doar o rută secundară prin Balcani(Turcia spre Austria…)
    România a ieșit la mare de-abia în 1878 când a câștigat Dobrogea de la Turcia. O ieșire cam periferică, cu deschidere spre Est nu spre Vest…
    Dar poate această izolare comercială și politică a statelor românești este tocmai cauza care a salvat existențial poporul și națiunea română…

    • Romania nu a fost izolată de marile drumuri. S-a izolat singura, neconstruindu-le. Și ne-ingrijindu-se de ele, permițând haiducia.
      Ne-o facem cu mana noastră, puturoși fiind și plângarnici.

  2. Foarte frumos jurnal de calatorie. Va rog continuati!
    Am cunoscut un inginer care a crescut in Malta si vorbea malteza. Intresant.
    Ma intreb daca ati vazut, daca mai sunt, urme ale WW2. Germania a parasutat mii de soldati la vremea aia si pana la urma au cucerit-o.
    Numai bine stimate domn.

    • Sunt foarte multe obiective turistice legate de Malta in ww2. Două din principalele muzee ale țării sunt amenajate în acest sens, unul in Valletta, celalalt in Birgu. Nu le-am vizitat, din pacate, fiinca am fost intr-un city break, in care m-a interesant constructia de la Ggantija si istoria cavalerilor. Data viitoare.

    • Germania nu a parasutat pe nimeni in Malta. Faceti o confuzie cu Creta. In schimb, au aruncat mii de tone de bombe…., in incercarea de a frange rezistenta Maltei ca punct strategic esential pentru Aliati, in special Marea Britanie…. si pentru sustinerea trupelor care luptau cu Rommel in Africa de Nord, si pentru debarcarea din Sicilia, dar mai ales pentru ruta de transport intre Gibraltar si Egipt….

    • Germania nu a reușit niciodată să cucerească Malta. Aproape că au pulverizat-o cu bombele dar nu au reușit să o cucerească. Faza cu parașutiștii a avut loc în 1941 în Creta, sub comanda generalului Kurt Student.
      În Malta, în orașul Mosta, se află al treilea cel mai mare dom din lume. În 1942, în timpul bătăliei pentru Malta, acolo a avut loc un „miracol”. O bombă germană a trecut prin dom, în timpul slujbei de duminică la care participau 300 de oameni, și s-a înfipt în pardoseala bisericii dar nu a explodat.

      • Cică bomba respectivă fusese făcută în Cehia, anexată de Germania, iar muncitorii cehi din uzinele de armament germane boicotau cât puteau producția. Așa că n-a fost nicio minune, ci doar un ajutor dat de muncitorii cehi.

  3. Urmele luptelor si suferintele localnicilor din al doilea razboi mondial sunt bine conservate si expuse in muzee. Si pe mine m-a impresionat .

  4. O anecdotă din Malta și limba ei. Am ajuns noaptea pe Gozo, aveam cazare cam la 2km de port, înspre interiorul insulei. Taximetriștii mi-au părut un pic lacomi și mi-am zis că nu-i o problemă să merg 2km pe jos. Ce n-am luat în calcul e că odată ieșit așezarea portuară ajungi într-un întuneric complet. Am bîjbîit noi cu lanternele de la mobil, cînd vine pe drum o mașinuță că abia intrau în ea doi oameni. Cei doi erau două femei care cînd ne văd ne întreabă în engleză unde mergem și ne invită să urcăm în spate. Nici nu ne-am dat seama că avea și „spate” mașinuța. Ne-am urcat, cu geamantanul în brațe. Mergem în liniște, cînd cea care conducea ne spune că în cîteva viraje va veni un altar (sau capelă, nu mai știu) al Sf Marii și că ele vor spune o rugăciune cînd vom trece prin dreptul dreptul altarului. Zis și făcut. Singurele cuvinte pe care le-am înțeles din rugăciune au fost cele de început, „Sultana Maria”. Ne-a amuzat că Maria era adresată „Sultana”. Cred că înseamnă „doamnă” în arabă.

  5. @Robert: Faceti o (mare) confuzie cu Creta. Nemtii NU au debarcat in Malta, desi era in planurile lor. Au bombardat-o in draci, dar atat.
    Cu stima,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Bogdan Stanciu
Bogdan Stanciu
Bogdan Stanciu lucrează în comunicare și este doctor în istorie. De formație jurnalist, a activat 25 de ani în presa din Cluj-Napoca. Pentru materialele publicate, a fost recompensat cu mai multe premii, locale și naționale. În 2012 a semnat alături de jurnalistul Tiberiu Fărcaș cartea „Cluj contra Cluj”, despre istoria derbyului local de fotbal, „U”-CFR. În 2023 i-a apărut volumul de reportaje și însemnări de călătorie „Între Schengen și Levant”, la Editura Corint. A vizitat peste 40 de state și toate județele României. Doctoratul l-a obținut la Universitatea „Babeș-Bolyai”, cu o lucrare despre nobilimea românească din Transilvania, notată „Magna cum laude”. Pe Contributors.ro scrie despre călătorii, dintr-o perspectivă istorică și culturală a locurilor vizitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro