duminică, iunie 30, 2024

Primejdii

Din repetatele declarații de presă ale scenaristei și regizoarei Jade Halley Bartlett, am putut afla că a fost nevoie de ceva vreme până la concretizarea pe peliculă a ideii de a face un film despre relații nepotrivite și bullyng în mediile școlărești și academice din Statele Unite.

Apărută prin anii 2010-2011, adică la foarte puțină vreme de la începutul mișcării #MeToo (2006), ideea a avut nevoie de precizări, de nuanțări cerute din dorința  de a nu face din film un construct care să opereze cu delimitări simplificatoare, așa încât spectatorului să i se inducă de la bun început departajarea personajelor în oameni buni și răi. Cum-necum, respectiva distanță dintre momentul nașterii ideii și lansarea în cinematografe a filmului Preferata lui Miller s-a dovedit a fi cumva atât în favoarea succesului comercial pe ecranele noastre cât și în aceea a spectatorului român care, de vreo doi ani încoace, a citit noian de articole de presă ce documentează uneori nu tocmai imparțial și nu întotdeauna chiar foarte credibil, cu part-pris-uri vizibile de la o poștă,  povești asemănătoare celei din film, povești petrecute, foarte frecvent, în urmă cu vreo 20 de ani,  în universități din țara noastră.

Despre ce e vorba în filmul Preferata lui Miller? Cairo Sweet (Jenna Ortega), încă adolescentă, fiica evident super-dotată intelectual a unei familii de avocați cu mare căutare și, în consecință, și cu foarte mulți bani, aspiră la o viitoare carieră literară. Plictisită, toropită și de singurătate, aș zice că și de prea mult bine, Cairo decide să urmeze cursurile de Creative writing ale lui Jonathan Miller (Martin Freeman). Autor al unei cărți care a optat pentru ocupația de profesor fiindcă, dincolo de orice alte explicații, e clar că trece printr-o criză de creație. Numele de familie al acestuia nu are cum să nu o ducă cu gândul pe elevă la un alt Miller, nu, nu la Arthur, ci la Henry, scriitor care, pentru conducerea colegiului, figurează în ceea ce francezii numesc les enfers de la bibliothèque. Fermecat la început doar de supra-dotarea elevei sale, flatat de faptul că aceasta îi citise cartea, Jonathan încalcă mult prea rapid interdicția nefrecventării scriitorului cu pricina. Mai apoi îi îngăduie lui Cairo să realizeze cu anticipație lucrarea finală, favorizându-i acesteia accesul spre o notă mai mare, absolut necesară în vederea accesului într-o universitate de top americană.

Chestiunea devine încă și mai gravă în clipa în care profesorul admite ca eleva să scrie o lucrare în care să-l pastișeze pe interzisul Miller. Pastișa e perfectă, e atât de bună încât la lectura ei, Jonathan are implicări mai mult decât emoționale. Realizează însă primejdia, înțelege că lucrurile au scăpat de sub control,  așa că îi cere elevei sale întocmirea altei lucrări. De aici, răzbunarea orgolioasă și smintită a lui Cairo, acțiune fundamentată pe un plan diabolic în care o manipulează să intre și pe colega ei Winnie (Gideon Adlon) care flirtrează la rându-i  cu profesorul Fillimore (Bashir Salahuddin).

Urmează plângeri la conducerea școlii,  binecunoscutele anchete interne,  recunoașterea fie și numai parțială a slăbiciunilor și a vinovățiilor, suspendarea din postul de profesor a lui Jonathan, iminenta lui concediere,  adâncirea crizei din căsnicia acestuia cu o romanieră alcoolică (Dagmara Domniczyck), criză ce a contat de la bun început în derapajul profesorului,  dezvăluirea manipulării la care a fost supusă Winnie, astfel încât o posibilă mărturie a acesteia în favoarea profesorului să nu fie deloc credibilă. Există chiar pericolul ca lucrurile să decurgă cum nu se poate mai rău și pentru profesorul Boris Fillimore. Toate astea sunt petrecute între repetate consumuri de cafele și biscuiți din producția proprie a voit simpaticului Boris, ceea ce nu înseamnă însă că ar fi fost uitate băuturile alcoolice.

Dorința de a nu formula verdicte, de a nu plasa totul în delimitări de tipul alb/negru, respectiv vinovat/nevinovat explică probabil, și finalul ambiguu, și lacrimația excesivă din final. Care se adaugă unei previzibilități a poveștii, previzibilitate care există în pofida bunelor intenții ale scenaristei Jade Halley Bretlett și a regizoarei omonime.     

CAY FILMS

PREFERATA LUI MILLER

Scenariul și regia: Jade Halley Bartlett

Imaginea:: Daniel Brothers

Costume Lauren Bott

Decoruri: Katie Lexton

Coloana sonoră:: Elyssa Samsell

Cu Martin Freeman (Jonathan Miller), Jenna Ortega (Cairo Sweet), Gideon Adlon (Winnie), Dagmara Dominiczyk (soția lui Jonathan), Bashir Salahuddin (Boris Fillimore), etc

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro