duminică, mai 19, 2024

Politica, ca religie la maghiari și români

Am observat un fenomen interesant, deși probabil că există o literatură sociologică pe această temă.

Una dintre particularitățile fenomenului Magyar Péter din Ungaria este că funcționează ca o cvasi-religie: în 3 luni a câștigat cel puțin 1-1,5 milioane de adepți, în grupul intern al partidului are proclamații mesianice, postări și se pronunță în favoarea unei statui a Mariei, salvatoarea Ungariei. Printre mulțimile care protestează, unii i-au întâmpinat cu proclamații ca pe Muad’dib și Lisan al Gaib. Văd aceeași credință mesianică și același cult al personalității în tabăra credincioșilor lui Viktor Orbán (și, într-o măsură mai mică, în nucleul dur al Coaliției Democratice față de Ferenc Gyurcsány).

Acasă, în România (Transilvania), nu am văzut niciodată acest nivel de așteptare mesianică. Starea de spirit de bază față de politicieni și politică este scepticismul. Rareori am văzut acest tip de manifestare a credinței politice în rândul românilor.

Poate că ultima dată când a existat o astfel de stare de spirit în unele cercuri a fost în 1990-1992, când Regele Mihai și-a vizitat pentru prima dată patria și aproape a restaurat regatul. Strigătul lui de trei ori (Hristos a înviat!) și răspunsul puternic al sutelor de mii din București în 1992 evoca perioada aniilor 30.

Nici măcar în cazul lui Vadim Tudor nu se poate vorbi de un asemenea nivel de așteptare de mare șef tribal, conducător și mesia politică. Ar fi interesant de analizat ce anume îi face pe maghiari atât de cvasi-religioși atunci când vine vorba de politică. După umila mea părere, unul dintre principalele motive constă în sistemul istoric, de tradiție culturală al societății maghiare, în „bagajul” transgenerațional, dacă vreți, moștenirea memetică primită din trecut. Personajul liderului dominant, carismatic, de tip mesia, care salvează de la ceva calamitos este o trăsătură comună în întreaga istorie maghiară: Ștefan, fondatorul țării și care a împiedicat dezintegrarea ei, Béla al IV-lea, refondatorul, Matia Corvinul, constructorul imperiului, Rákóczi, Kossuth, Horthy… toți aceștia au în comun o devoțiune cvasi-religioasă, aproape fanatică, față de persoana lor. Este, așadar, un „model” istoric. Nu este neapărat exclusiv maghiar, dar este interesant de analizat în detaliu pentru cei care studiază modelele transgeneraționale și conceptul de „psihologia popoarelor” sau psihic colectiv, contestat, deși folosit, în psihologie (vezi cartea mult discutată și contestată a lui Daniel David despre psihologia poporului român).

O altă particularitate a maghiarilor, spre deosebire de români, este lipsa totală de religie. După spusele lui Max Weber, societatea maghiară trăiește într-o societate fără magie (Entzauberung), forma abstractă, monoteistă a lui Dumnezeu și mitul lui Iisus nu le oferă suficiente resurse în viața de zi cu zi. Cu toate acestea, este nevoie de o alternativă, deoarece religiozitatea este o nevoie memetică, universală a omului (oricât de mult s-ar răzvrăti mișcările ateiste împotriva acestui lucru, creând o tendință cvasi-religioasă). O formă bine cunoscută de mecanism de substituire a religiei este formarea mesianică politică. Volumul fantastic al lui Emilio Gentile (Politics, as religion, Princeton, 2011) – care este de fapt conceptul de religie politică al lui Eric Voegelin – a arătat că în politică există multe forme de fenomene care imită modul în care există oamenii religioși. Din acest punct de vedere, este așadar incitant să vedem o altă așteptare maghiară a unui mesia.

Problema acestei așteptări mesianice este că pune o povară prea mare pe politicieni, care sunt în general slabi, umani, fragili și care lucrează inevitabil cu interese și rețele. Niciun politician nu este lipsit de un fel de rețea: liderii țărilor mici gravitează în jurul marilor puteri. Aceasta este cea mai teribilă moștenire a globalismului, dar, din nefericire, am văzut urme ale acesteia încă din epoca imperiilor (antichitate). Așteptarea unui Mesia ca o caracteristică națională este, prin urmare, un subiect fascinant în sociologie și în studiile religioase și merită explorat, mai ales după tezele de bază ale lui Gentile.

Iar când ne uităm la România, putem observa că fragmentarea istorică, țara tânără, creată ca o entitate culturală improvizată, care nu a fost unificată cultural nici în 105 ani, funcționează după tradiții și construcții politice complet diferite. Pentru români, rolul lui Mesia este monopolizat de Iisus și teologia creștină (ortodoxă), care nu poate fi înlocuit de om. Ultima dată când a avut loc o simbioză puternică a fost în anii 1930 în persoana liderilor spirituali și militari ai mișcării Garda de Fier, interesant este că de atunci această linie nu a mai fost reluată cu forță națională. Să sperăm că nu o va face niciodată. Fenomenul era analizat magistral în cartea lui Roland Clark (Sfântă tinereţe legionară Activismul fascist în România interbelică (ediţia a II-a revăzută şi adăugită, Polirom, București, 2024).

Pentru maghiari, însă, acest fenomen se bazează pe o tradiție mult mai puternică.

Un subiect fascinant, sper că am dat suficientă muniție gânditorilor și sociologiilor, ar merita o analiză sociologică a fenomenului.

Distribuie acest articol

43 COMENTARII

  1. Interesanta expunerea de idei ce ne ofera a noua priveliste asupra societatii maghiare si asupra societati romanesti actuale .Nevoia de lider suprem este evidenta in Ungaria scaunul lui Orban de Budapesta fiind aproape de neclintit atita amar de vreme .Fenomenul Magyar Peter apare exact la momentul potrivit .Societatea maghiara descopera imensa pacaleala iar Orban de Budapesta devine pe zi ce trece mai mic politic char daca isi pune speranta in Putin si Trump .In Georgia un nou Maidan de data asta georgian sta sa vina iar in Ungaria , daca Orban nu va ceda puterea, se poate intimpla acelasi lucru .In Romania Isus inca este stapinul magic al unui important numar de cetateni . Politicul romanesc este obligat sa tina seama .Ne aflam in plin razboi nu numai informational .Dictaturile lumii (Ungaria nu este altceva decit o dictatura mascata ) se implica peste tot in lumea democratica .Amestecul maghiarilor in politica romanesca este mai mult decit evidenta .Opozitia (Kelemen ,Orban al doilea , Ciolos ,Barna ,Drula si Simion ) vor incerca sa cistige alegerile Prezidentiale mizind si pe votul masiv al maghiarimii romanesti .Opozitia stie ca va pierde Alegerile Locale si Parlamentare UDMR fiind la limita intrarii in Parlament dar totodata inteleg cum singura lor sansa devin alegerile Prezidentiale .Tinerii din Romania care nu stiu ce a insemnat comunismul si nici ce inseamna Iliberalismul ar trebui sa vina masiv la vot .Doar un vot masiv de felul celui din Franta sau Turcia ar putea alunga din politica la zi Partidele de soriginte sovietica .

  2. Nu mai știu cine a zis că Religia este opiumul popoarelor. Analizând istoria, catolicismul este agresiv iar ortodoxismul este pasiv. Referitor la cele două popoare-roman și maghiar-in istorie maghiarii au fost agresivi iar românii au fost mioritici și vegetativi. Cu o observație: agresivitatea maghiară a fost la scară istorică perdantă, mioriticismul ortodox românesc care nu și-a asumat riscuri a fost mai rezistent. Azi….istoria se repetă: maghiarii riscă din nou cu agresivitate, românii tac dar….nu uită.
    Ca părere, maghiarii se joacă din nou cu propria existență. De data asta riscul s-ar putea să le fie fatal…

    • ”Nu mai știu cine a zis că Religia este opiumul popoarelor.”

      Karl Marx a zis asta, stimate domn, Karl Marx a zis-o.

      După sute de comentarii de ateism anti-românesc, fantastic lapsus: să citezi din Marx și să nu-ți aduci aminte din cine citezi 😀

      Religia (orice religie) este o formă de educație, care oferă un cod de conduită, valabil timp de zeci de generații. Religia (orice religie) este adversarul marxiștilor de pretutindeni, pentru că explică imposibilitatea de a crea ”omul nou” pe care se bazează mistificările marxiste.

      • Am mai aflat ceva nou, există și un ateism anti-romanesc, divinitatea naționaliștilor fiind Națiunea. Speram doar ca nu aceeași Națiune de care vorbea cu atata patos si Führer-ul.

        • @Octavian – ”există și un ateism anti-romanesc”

          Un exemplu clasic de reductio ad Hitlerum.

          Deocamdată îi iei apărarea cuiva care citează frecvent din Marx și are sute de comentarii în același registru, așa că asta spune totul și despre tine. Nu uita că Germania era aliată cu Uniunea Sovietică, atunci când ți-au împărțit Polonia. Dar pentru tine și pentru Klaus Schwab, al doilea război mondial a început la 22 iunie 1941. Corect? 😀

          P.S. În urmă cu câteva luni, același personaj cita din Vladimir Voronin, pretextând că tot fără să-și aducă aminte din cine citează. Nu e onoare să fii marxist, îndiferent ce ți s-a spus la cursuri.

          • Cel care vorbeste despre „ateism anti-romanesc” esti tu din cate se poate vedea. Care e divinitatea unui nationalist, nu Natiunea? Dar Natiunea lui Il Duce si a Führer-ul, nu-i asa?

            • @Octavian – ”Care e divinitatea unui nationalist, nu Natiunea? Dar Natiunea lui Il Duce si a Führer-ul, nu-i asa?”

              E evident că știi mai multe decât mine pe subiectul ăsta 😀

              Asemenea lucruri li se predau activiștilor la instruire, oamenii decenți n-au nicio treabă cu ele.. Și despre Tucker Carlson, eu am aflat prima dată de la tovarășul tău, @Florix.

            • De acord cu afirmatia cu oamenii decenti dar cineva care îl ridică în slăvi mereu pe Trump nu poate fi suspectat de decență, e adevărat?

              Ar trebui să te intereseze mult Tucker Carlson, relația lui apropiată cu Trump il poate propulsa intr-o functie călduță, unele voci susțin că va fi si vicepreședinte in cazul victoriei clovnului. Deci mare atenție la ce are Tucker Carlson de zis.

      • Daca domnul Lucifer e ateu atunci e un ateu de dreapta; alt comentariu marca mister H,tipic pt. gindirea cliseista alb-negru a domniei sale.

        „Religia (orice religie) este o formă de educație, care oferă un cod de conduită, valabil timp de zeci de generații.’
        Extra-ordinar ce descoperire epocala!!!mda..forme de educatie depinde CE fel de educatie;cele 70 sau nu stiu cite virgine care il asteapta pe jihadist in rai?!?Secta scopitilor niste dementi din sinul bisericii ortodoxe ruse care urmind literal pilda christica cu taierea bratului vinovat de pacat se castrau?! si mai sint n exemple. „citeva zeci de generatii..”pai depinde unde si cum.Anumiti experti afirma ca crestinismul chiar in varianta lui mainstream pe care o detest cea catolico-ortodoxa(protestantii si mai ales neo protestantii sint doar variatii centrate pe anumite obsesii legate de n interpretari ale bilbiei) NU prea se aseamana cu cel din primul secol de dupa JC.Sa nu mai vorbesc de altii care au disparut de mult nu mai sint la moda;asa,si CUM se impune cel devenit majoritar?!Dupa cum nici iudaismul actual NU este cel politeist de acum mai bine de 2600 de ani…Au destule pacate marxistii lui peste dar nici cealalta tabara nu duce lipsa de draci…
        Si ar fi cazul sa-ti reamintesc, maIstre faptul ca mistificarea marxista „omul nou” isi trage originile de fapt din doctrina iudeo-crestina a „omului nou, duhovnicesc” transformat prin credinta lui „adevarata” cica de catre Duhul Sfint.Vorba lui A Camus „omul abstract”(or fi fost si Camus ateu..marxist…?!?LOL).Ca de obicei etichetari tipice, aceeasi meteahna nimic nou sub soare….
        PS: „religia (orice religie) e adversarul…” hmm depinde..unii cica au demonstrat ca unii marxisti erau si cam satanisti in frunte cu tatuka Marx.Deci ATENTIE la ce religii te referi…(oops gata a reaparut activistul lui peste ,LOL)

  3. Romanii nu au asteptari in momentul de fata si datorita dezamagirii produse de Iohannis si PNL in urma ultimelor alegeri. Daca exista un element de speranta si o componenta religioasa, aceasta e prezenta in rindul alegatorilor AUR. AUR e si unicul partid care se refera clar in programul sau la „morala crestina” si „chemarea noastră de a fi împreună-lucrători cu Dumnezeu în opera Sa ziditoare şi mântuitoare”. E greu insa sa ii luam in serios, fiindca fraze ca „ne conduc cei care nu merita … ne dorim la conducere cei cu dragoste de oameni, de credinta” ori „sa conservam viata asa cum ne-a dat-o dumnezeu unul” ies din gura unui condamnat penal (fie cu suspendare) pentru abuz in serviciu (onor dl general Mircia Chelaru – vezi si atitudinile prezente printre militarii sustinatori ai AUR in linkul de mai jos).
    https://romania.europalibera.org/a/armata-aur-sute-de-ofiteri-si-generali-susin-un-apel-de-nationalizare-si-limitare-a-drepturilor/32665619.html
    Din fericire, chiar daca din cauza coruptiei generalizate electoratul roman e scirbit de politica si politicieni, e putin probabil ca AUR sa ajunga in topul preferintelor si astfel sa ajunga la guvernare. Nu, cert, Simion nu e vreun Mesia.

    Nu stiam ca in Ungaria 16% din populatie se declara „nereligiosi”, fata de 0,37% in Romania.

    • Acești 16 % au devenit necredincioși după ce au ascultat prima predica a lui Laszlo Tokesz. Încă 2; 3 predici mustind de iubire fată de aproapele și devin toți liberi cugetători. Să nu uităm că reforma lui Luther a reprezentat o etapă a emancipării creștinilor de sub teroarea bisericii catolice. Ea a deschis calea spre libertatea de conștiință a ființei umane, concretizată ulterior în formula prezentului: E corpul meu, fac ce vreau cu el! In mod firesc pe linia continuității, ștafeta a fost preluată de progresismul contemporan care tinde să atingă sublimul ascensiunii pe spirala absurdului absolut. Nimic nu este întâmplător.

  4. Nu doar țara tânără, România, ci și popor tânăr, cu tradiții recente, după cum zice autorul.

    Românii sunt în acest spațiu de curând. Maghiarii sunt pe aceste pământuri de peste 5000 de ani, nu-i așa? Au avut timp să-și consolideze statul și tradițiile.

    …Apropo, despre “tinerețea” românilor și a tradițiilor lor istoricii și nu doar ei au scris îndeajuns pentru a clarifica lucrurile. Unele nelămuriri cu privire la acestea au mai rămas doar la Moscova și Budapesta. Aceleași nelămuriri pe care le manifestă cele două capitale și față de Ucraina, spre exemplu.

      • “Vă referiți…”

        Mă refer, desigur, la consolidarea tradițiilor religioase asiatice, de origine mongolă, “direct wired”.

        Și mă mai refer la “prietenii” care se pozează alături de hărți mari. Astfel, după cum bine spune autorul, indiferent ce se întâmplă cu Putin, la Moscova, viitorul țar va avea aceeași politică revizionistă. După cum, la Budapesta, indiferent ce se va întâmpla cu Orban, succesorul lui va continua politicile acestuia.

        …Pentru ca acestea sunt tradițiile politico religioase ale celor doi și ale celor pe care îi reprezintă.

        • Maghiarii nu sunt huni, fac parte din familia ugro-finica, de origine din nordul Uralilor. Au coborât în sud, au avut contact cu mongolii, apoi s-au deplasat spre Vest fiind un fel de popor care apărau Imperiul Khazar aflat între Marea Caspică și Marea Neagră. Apoi au migrat din nou către Vest stabilindu-se în Panonia. Aici s-au catolicizat și și-au făcut un stat recunoscut de Papa de la Roma. Maghiarii nu au nimic de-a face cu hunii, este o metodă perversă de a se legitima în Europa, minciună acceptată tacit de Europa de Vest.

    • Maghiarii si-au facut aparitia la Dunarea de Jos prin 862, au luptat pe rand in diferite directii cu scopuri elocvente, ba cu Imperiul Bizantin, ori cu alianta bulgaro-pecenega, s-au indreptat catre Apus si in final au fondat un regat in Campia Panoniei si s-au crestinat in jurul anului 1000. De unde peste 5000 de ani?

  5. Un exemplu in aceasta ordine de idei; fanaticii lui Trump, uneori frizand idiotenia totala. Tot ce acestia nu aproba altor politicieni, cand vine vorba de Trump, raspunsul este „si ce daca?” De exemplu, cand li se spune ca la ridicarea blocului Trump acesta a lasat pe drumuri muncitori si nu a platit contracte, raspunsul este „probail ca meritau”…

  6. Am intrebat-o pe o socioloaga maghiara ce crede despre articol si iata raspunsul:
    I read it, let me think about it. I can agree with most of it, but I am unhappy with this transgenerational blabla. Hungary is a feudal society, minus Budapest, therefore highly hierarchical, prone to autocracy. A strong male leader character is appealing to a large part of the society, and it’s close to reality to say that Orban followers believe in him instead of weighing rationally. Probably it’s also true for the Magyar fans.
    About religiosity of Hungarians, am not sure, of course they are not religious in a sense Slovaks or Poles are. But it’s a bit oversimplified that Orban replaces Jesus Christ, no serious polscientist or sociologist would buy such a reductionist idea.

    • The author never said that Orba replaces Jesus Christ, but the Christian values are not relevant anymore in Hungary, only in political narratives

    • Csaba Szaba isi asuma si argumenteaza ceea ce spune. Cum il combate o sicioloaga unguroaica fara nume, chiar nu e relevant.

  7. Intradevar,subiectul este fascinant dar și extraordinar de sensibil. O analiză comparativă a comportamentelor prezente ale cetățenilor din cele două țări ar crea o stare de disconfort unora dintre cititori. Poate că răspunsurile la următoarele întrebări ar putea sa reveleze mobilurile comportamentale atât ale maghiarilor cât și ale românilor.
    1 Cum se explica faptul că ungurii, care au fost oropsiți și distruși de Rusia în 1848 și 1956,sunt astăzi prieteni devotați ai acestui stat agresor?
    2 Cum se explica faptul că românii din județele Bistrița Năsăud și Salaj, foste redute național taraniste, sunt astăzi devotati doctrinei .socialiste și își ignora eroii și lupta pentru emanciparea națională și spirituală în cadrul Școlii ardelene ?

    • Se numeste „istoria uitata ”.Dar nu maghiarii ci doar un efemer conducator al Statului numit Ungaria ,ce nu vrea sa predea puterea,este adeptul sovietelor si nicidecum natiunea maghiara ce acum se indreapta catre un alt reprezentant al democratiei parasite de Orban numit si el de Media „febra Magyar” .

    • 1. Politica maghiară a fost întotdeauna extrem de flexibilă și pragmatică. Cel mai edificator exemplu ar fi în perioada 1848 – 1867. Românii, sub conducerea lui Avram Iancu, au luptat în 1848 – 49 de partea imperiului, iar maghiarii, sub conducerea lui Kossuth, pentru independența Ungariei. Cine credeți că a fost cooptat în 1867 la conducerea imperiului? Cine credeți că și-a realizat cea mai mare parte a revendicărilor politice?

      2. Cred că această evoluție (ca de altfel și evoluția generală a politicii românești post 1989) a fost cauzată de penetrarea completă a fostelor partide istorice de către Securitate începînd cu anii 1970 și pînă în prezent. Există articole bine documentate și credibile care arată cum se finanța SIE din banii lui Ion Rațiu fără ca acesta să bănuiască absolut nimic. Tot circul electoral post decembrist a fost bine controlat, iar comasarea recentă nu este decît un rezultat firesc.

    • Din când în când, maghiarii sunt cuprinși de o frenezie sinucigașă, cum a fost în 1848(Kossuth), în 1918(Bela Kun) sau 1956(Naghi Imre). Acum se pare că istoria se repetă cu V.Orban…

    • Ungaria lui V. Orban este revansarda. Asa cum Putin vrea o Rusie Mare pana la Lisabona, Orban halucineaza la o Ungarie Mare in interiorul fostului imperiu austro-ungar si nu vede nicio contradictie intre cele doua #proiecte_de_tara (si nimeni nu—l intreaba cum vede granita dintre Rusia si Ungaria in anul 2030…). Orban vede insa ca proiectul sau nu poate deveni realitate decat daca ordinea internationala existenta este învinsă. De aici vine hora sa cu Rusia si China, finantata cu euroii storsi de la multhulita UE. Asa cum UDMR se finanteaza de la bugetul Ro, iar AUR de la bugetul PE.

  8. Csabi draga,
    Având in vedere că România e un stat tânăr de doar 105 ani, probabil ca Germania, Italia, cad in aceeasi categorie. Niște adunături nefunctionale cultural – după cum ai definit România- având in vedere că diferentele intre sudul si nordul Italiei sunt la fel de mari ca diferentele intre estul Ungariei si Vestul Austriei. Sa nu mai pomenim de diferentele intre Bavaria in sud si fostele regiuni hanseatice din nordul Germaniei.
    Vă rog să vă abtineți de la aluzii cum că România e un stat artificial. Nu ține … și riscați să jigniți Românii. Faptul că maghiarii sunt o parte importantă a populației in Transilvania nu face România mai artificială decăt Italia sau Germania de astazi.
    Să nu uităm că România a primit in ultimii 130 ani Greci care au fugit de Turcia (la Galați, Brăila, Tulcea), Tătari care au fugit de urgia Rusă din Crimeea ( Constanța), Armeni care au fugit de genocidul turcesc (Bucuresti, Turnu Severin), Italieni care au fugit de sărăcie după primul război mondial ( Bucuresti, Galați) – Toate natiunile care si-au făcut un adăpost pe teritoriul României doar in ultimii 105 ani de disfunctionalitate culturală nu au făcut decât să intărească natiunea Română. Așa cum au făcut sutele de mii de Români care au fost maghiarizați in Transilvania de-a lungul timpului, conform documentelor bisericii reformate si celei catolice. Urmașii lor sunt astăzi maghiari infocați care au intărit națiunea maghiară și privesc de sus o națiune „tânără și disfuncțională” :))
    O narațiune ciudată. Nouă pentru mine.
    Probabil că ar trebui să-i intrebați și pe români dacă se simt disfuncționali … așa, în general. După ce-au furat Ardealul, probabil că au mustrări de conștiință.
    In Cluj, de unde-s eu, din Mănăștur, nu răzbate sentimentul ăsta, da’ noh, merită să îi intrebați. Poate greșesc.

  9. Va mulțumim! Ați dat forma gândurilor noastre. Riscul de a analiza prezentul transferând idei din spațiul religiei antice de care se ocupa autorul în principal este mare. Sa arunci niște idei personale provenite dintr-un amalgam interior, dar citând trei autori seriosi ca scut de aparare este o schema foarte simplificată. Sa reduci credință crestina la un mit și apoi sa vrei sa cauți un Mesia totuși în mentalitatea oamenilor? Ideea de Mesia este eminamente creștină. Iisus „a monopolizat” locul lui Mesia. Ar trebui sa mai lase loc și pentru alți mesia nu de alta dar acest popor tânăr care abia a coborat din copac are nevoie sa se alinieze și la acest capitol la decadenta zilelor noastre.

  10. Da, da, romanii ii primesc pe toti cu paine si cu sare. De toleranti ce sunt nu recunosc Holocaustul, sunt tiganofobi pana in maduva oaselor si cand scriu epistole din Manastur scriu Romani cu majuscula!

    • Domnu’ Tibor,
      /
      România nu numai că nu a negat niciodată Holocaustul dar nu am intâlnit nici un Român care care să-l pună la indoială. E o afirmație neadevărată. I ceea ce priveste capital caps – e ceva legat de setarea de limbă pe tabletă. In engleză, naționalitătile definite la setare apar automat cu caps. De-acum voi fi atent si voi scrie cu litere mari tot ce e legat de România indiferent de setarea originală.

  11. Un subiect fascinant expediat printr-un text prea scurt. Un comentator scria mai sus despre originea asiatica a unor trăsături sociologice ale maghiarilor. Este parțial adevărat, deși este ciudat cum un grup uman destul de puțin numeros a putut sa-si păstreze anumite credințe timp de aproape 1200 de ani populații slave, germanice și romanizate.
    Nu cred ca crestinarea maghiarilor a fost prea profunda, dovada procentul mare de sinucideri din Ungaria (erau campioni în Europa acum vreo 20 de ani, au fist depasiti in ultimii ani de lituanieni, rusi, letoni). Societățile asiatice, în special cele din Asia de E, au o ușurință mai mare în a recurge la sinucidere comparativ cu cele europene.
    Exista la popoarele vechi un mesianism religios și unul nationalist/militar mai mult sau mai putin secular. De exemplu secta de la Qumran aștepta doi Mesia, iar condamnarea lui Iisus Hristos la răstignire s-a datorat tocmai confuziei dintre cele doua roluri. Elita religioasa îl condamna pentru ca voia sa-l ocupe pe primul, a carei aparitie era un fel de fenomen indepartat, iar populația era nemulțumită pentru ca Iisus nu voia sa preia cel de-al doilea rol.
    A pune prea multe așteptări intr-un Mesia care sa miște istoria este un pariu periculos și în general cu rezultate foarte proaste.
    In acelasi timp si neîncrederea (autorul o numește mai blând, scepticism) în liderii politici da rezultate proaste. O civilizație nu poate progresa fără încrederea în liderii politici și militari si fără respectarea unui contract între conducători și conduși. Din acest punct de vedere România se afla azi la nivelul cel mai scăzut de la 1859 încoace.

    • Fino-ugrienii sunt campioni mondiali la sinucideri; o chestie oficiala. Recunoscuta pina si de rusi.
      Se spune ca sinuciderile din Ro sunt mai numeroase decat cele din Ungaria, dupa 1990. Dar sa nu uitam cati ugrieni avem… (Iar grupul fino-ugrienilor e mai mare decat Ungaria: vezi mai jos. Si adaugati si Estonia!)
      (Cred ca in cazul sinuciderilor, infractiunilor, abandonului scolar, avorturilor, mamelor minore etc. trebuie sa afisam si etnia cetatenilor romani care fac asa ceva.!!! Mai ales in cazul in care cetatenii respectivi refuza sa se integreze in cultura romana si modul nostru de viata, refunzind pina si limba care le da o sansa in plus in tara. )

  12. Nu m-as grabi sa afirm ca suntem imuni, in Romania, la „asteptarea mesianica” despre care vorbeste autorul. Din fericire, partidul AUR il are ca port-drapel pe George Simion, dar cred ca, cu un lider charismatic, ar fi adunat mai multi adulatori.

    De fapt, cred ca depinde pe ce butoane ale poporului apesi si cine te sustine, pe dedesubt. Ungurilor (si austriecilor), daca le fluturi pe la nas marirea imperiului, degraba li se umezesc ochii si li se infoaie mustatile, a mandrie imperiala. Tov. Orban nu e altceva decat o marioneta gonflabila a Moscovei, care-si joaca o carte suveranista, iliberala (si, pe alocuri, imperialista), cu mare priza la anumiti unguri (de acolo si de-aici). Daca mai multe state fost-socialiste ar avea determinarea pe care o are Polonia, in ruperea legaturilor (subterane si vechi) cu rusia, marionetele gonflabile (de diferite calibre, din diferita state est-europene), cu chip de „matrioska”, degraba s-ar dezumfla.

  13. Maghiarii nu au o religie nationala; sunt catolici, protestanti…
    Religia lor unitara este ideea imperialista.
    Ei se cred o natiune de cuceritori, descendeti din cuceritori, inselati de Europa la Trianon!
    Asta e religia lor.
    (Desi nu au nici legatura genetica cu hunii si avarii.
    Fino-ugrienii au plecat din Mongolia inainte de epoca fierului -adica inainte de sec. XII i.e.n.- si s-au stabilit pe tarmul Balticii, de unde au fost dislocati de germanii(goti) in miscare. In sec. I i.e.n.- I e.n. S-au stabilit intr-o zona situata la nord de stepele nord pontice, intre Urali si Baltica. Traiau din vinat, pescuit si cules fructe de padure. Erau pasnici si aveau unelte/arme doar din bronz. Grupul s-a divizat: unii au migrat spre Finlanda, altii au format republica Komi, altii Udmurtia. Un grup a coborit spre Marea Neagra si s-a unit cu secuii, care i-au invatat siderurgia si tehnicile de lupta ale timpului. Si acest grup se va scinda, ca toate celelalte. Unii vor ramane pe Volga, altii vor debusa in Pannonia, prin pasul Dukla, dupa ce sunt infrinti de avari si bulgari si goniti din stepele nord pontice. Vezi legenda celor 2 frati care se separa. Grupul s-a scindat mereu, dupa impulsul dat de goti.)
    Istoria lor contrafacuta este religia lor! Nu conteaza ce confesiune impartaseste familia (daca nu cumva este ateista). Probabil, la tezele istorice clasice s-au adaugat si cele comuniste. Poporul asteapta liderul care-i va face -iar- imperiu!
    Este un caz grav de demagogie istorica, imperialista. Nimeni nu a vazut pericolul pina acum. A trebuit sa vina Orban si alianta cu Putin, ca sa se vada ceva. Ar fi bine ca poporul sa astepte un lider democrat. Tare mi-e teama ca nu democratie vor ei.
    Vom vedea!
    Personal, cred ca istoriografia Ungariei trebuie sa suporte transformari radicale. Si stopata transmiterea de legende, prin familie si mass-media.

  14. Interesanta perspectiva.
    Eu cred ca Românii sunt exact la fel de susceptibili la ideea de ”Salvator”. Singura problemă este că românii au o prezumție de ticăloșie asociată politicienilor, indiferent de culoare. În momentul în care dezbraci de mit un politician, devine un personaj destul de sordid.

  15. Estonia sta mai bine decât Lituania și chiar decât Letonia. Probabil datorita succesului economic. Ultimele date compilate la nivel mondial (din 2019) arata ca Rusia, Lituania Coreea de Sud si Africa de Sud stau cel mai prost. Succesul economic al Coreii de Sud s-a făcut cu un cost urias la nivelul sănătății mintale și al valorilor îmbrățișate de societate. Merita vizionat un film care a făcut valuri acum cativa ani: Paraziții.

  16. Foarte interesant articolul !
    Am pus un comentariu la un articol al dnului Vladimr Tismaneanu, un pic mai sus – ´Aventura ideilor si despartirea de ideologie´ – exact despre ´religia politica´, concept folosit in text. Cu unele modificari il reiau aici, legat de afirmatia ca E. Gentile reia conceptul lui Voegelin. Desigur, si Gentile se refera frecvent la ritualurile cvasi sau pseudo-religioase ale Fascismului, dar sensul e mult, as zice, fundamental diferit de acela al lui Voegelin ( tot asa critica Gentile conceptia lui Arendt de ´totalitarism´, destul de evaziva fata de Fascismului italian, stiute fiind si propensiunile autoarei catre ´machiavellism´, impartasite cu cele lui Aron, acesta, adimrator al lui J. Burnham, care scrisese o lucrare despre ´machiavellienii´ italieni, Mosca, Pareto, Michels … ). Voegelin se referea la ´ideologie´ ca un fel de doctrina, ´gnoza´, zicea el, ce alimenteaza politica ´totalitara´, nu ´politica ca atare´. Conceptia lui Voegelin a fost, pe drept, foarte criticata, el opunea ´gnozei´ – care, dupa butada lui Altizer : ´pentru Voegelin gnoza e totul´ si deci nimic, ceva foarte vag – opunea deci o religiozitate in stil existentialist ( el era influentat si de filozofiile procesului, de Whitehead, foarte asemanatoare cu bergsonismul, vitalismul la moda in epoca, nietzscheanism sau W. James ), la fel de sau cu atat mai ´informa´, subiectivista, un ´misticism´ obscurantist, ´traditionalist´, anti-intelectualist, tipic interbelic, – si care intra foarte bine in alta conceptie a epocii despre ´gnoza´, mult mai pertinenta si calificata, aceea a lui H. Jonas ( ccare, cum se stie, considera existentialismul – in special heideggerianismul – o gnoza moderna ). De altfel, explicatia lui Voegelin fiind ea insasi una totala sau totalizatoare, putea fi considerata foarte bine ea insasi ´gnostica´, dupa chiar propriile-i criterii si o perfecta reducere la absurd. ´Gnoza´ lui Voegelin era un concept ideologic si polemic – de aceea a si fost adoptata teoria in Razboiul rece si de conservatorii americani -, ca si ´stangismul´ colegului sau Kuehnelt-Leddhin ( ce nume imposibil !), chiar de tendinte paranoide, conspirationiste, nu foarte departe de ´bolsevismul antic´ al unui Rosenberg. De altfel ultimele carti ale lui Voegelin sunt aproape ininteligibile, monstruoase ca proiecte si privite cu oarecare jena chiar de admiratorii lui. Dar formula, fericita, si care nici macar nu-i apartinea, a fost apoi preluata.

    Ca si totalitarismul, de care se leaga imediat, ´religia politica´ are o istorie complicata si e folosit in contexte si sensuri diferite. Initial, apartine mediilor reactionare catolice, destul de apropiate de Fascism ( ´nici stanga, nici dreapta´, comunitarismele/corporatismele organiciste ´personaliste´ ), non-conformistii interbelici. ´Religia politica´ ar fi o anti-religie, mai precis anti-Crestinism sau, si mai precis, anti-Catolicism, o falsa religie opusa adevaratei religii si politicii corecte pe care aceasta ar presupune-o. Aceasta retorica a totalitarismului ( care e in primul rand Comunism, cu Fascism ca subspecie ) ca ´religie politica´ anti-crestina se pastreaza pana azi, in mediile conservatoare ( ex. : Manent ). De aici si oscilatiile termenului in primele scrieri ale lui Voegelin, care avea si o versiune ´buna´ de ´religie ( respectiv teologie) politica´, uitandu-se initial cu admiratie catre Schmitt, adevarata eminenta gri – spre negru, in epoca, pt. toate partidele intelectuale. Un discurs ´genealogic´, demistificator si apropiat de conspirationism, tipic interbelic, ce se inrudeste de fantasmele lui Ab. Barruel, cu francmasoni, ´gnostici´, iluminati si alti eretici proto-stangisti si bolsevici antici. Discurs confesional, parohial, in diverse variatiuni, deoarece Revolutia era odrasla ´Protestantismului´, de ex. ( sau ´papismului´, in ritul pravoslavnic-slavofil ) etc. Revizionismul istoric al lui Furet sau Besancon ( cu a sa ´genealogie´ usor deliranta a leninismului ca ´gnoza moderna´) se resimte puternic de la aceasta ´traditie´ reactionara interbelica, trecand asa in istoriografia si istoriozofia Razboiului rece, ce seamana adesea cu o ereziologie, o privire suspicioasa in tabara inamicului.
    Altul este insa sensul ´religiei politice´ la E. Gentile, care se refera la ´politica ca religie´- ca sa traduc direct, si ´sacralizarea politicului´. Este vorba despre politica devenita ´religie´ sui generis sau ´mistica´, o mistica ´nihilista´ ( dionisiaca) a ´puterii´, actiunea politica ´spontana´, ca autenticism, voluntarism, specie de ´vitalism´ ( estetic, adica decadent ), destul de nietzscheana ( omul nou, fie ca se mai numeste asa sau nu, ca homo totus politicus si ´politicul´ ca Gesamtkunstwerk), si se intoarce la celebrul slogan maurrasian : Politique d´abord ! Dar aceasta ´religie politica´ in sens mai riguros nu era proprie doar fascistilor, s-a vorbit si despre ´existentialism politic´, cu referire la Carl Schmitt in special si la adeptii lui din diverse arii ideologice. Ea a trecut si in ´realismul´ Razboiului rece, sub formele mai mult sau mai putin fidele de ´machiavellism´, deci, o ´sacralizare a politicii´ ca atare, nu ceva suprapus, o nebuloasa ´gnoza seculara´, iesita din imaginarul claustral.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Csaba Szabó
Csaba Szabó
Csaba Szabó, istoric al religiilor, este lector universitar la Universitatea din Szeged. Absolvent al Universitatii Babes-Bolyai si Universitatea din Erfurt, este specialist in religia antică romană și în recepția antichității in România. A publicat 8 cărți, 60 de studii și peste 450 de articole de popularizare (sub numele T. Szabó Csaba).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro